Digitale assistenter – åndenes makt

Digitale assistenter skal lære alt om oss og oppfylle våre ønsker. Men hvem blir slave til hvem?


<p><b>ASSISTENTENS INNTREDEN:</b> Apple-sjef Tim Cook presenterer de siste nyhetene mandag 5. juni.</p>

ASSISTENTENS INNTREDEN: Apple-sjef Tim Cook presenterer de siste nyhetene mandag 5. juni.

 
kommentar Salvador Baille

Salvador Baille er konsulent og analytiker innen innovasjon og teknologiledelse.

Han er daglig leder i analyse- og konsulentfirma Intelis. Har over 15 års erfaring fra ulike operative og strategiske lederroller i norske og internasjonale teknologiselskaper. Var tidligere partner i konsulentfirmaet Core Group. Foreleser innen forretningsutvikling og innovasjon ved Høgskolen i Østfold.

Mandag 5. juni sto Tim Cook på scenen igjen og presenterte de siste nyhetene fra Apple. Nesten alle produktene, fra Mac til Apple Watch, har fått en sjenerøs oppgradering både når det kommer til maskinvare og til programvaren som driver dem. Nye applikasjoner, inkludert nye former for betaling som etter hvert kan true Vipps i Norge, ble pauseløst avduket den ene etter den andre.

Imidlertid var det ikke Tim Cook, eller noen andre av de toppsjefene på scenen, som egentlig skapte bindeleddet mellom produktene og tjenestene som ble presentert for publikumet i salen.

Stjernen var Siri, den digitale assistenten fra Apple. Hun kan for eksempel hjelpe deg å sortere bildene dine. Hun kan også lese opp for deg nyheter som du selv synes er relevante, fordi hun har lært seg hva som interesserer akkurat deg. Hun kan til og med foreslå når det er best å avtale en legetime midt i en travel hverdag. Også HomePod, den nye intelligente høyttaleren, plasseres i stua og bruker Siri til å styre musikken hjemme og anbefale nye låter du vil like.

Imidlertid er ikke Siri den eneste digitale assistenten som ønsker seg å ta en uunnværlig rolle i stua og livet ditt. Amazon har sin egen digitalassistent, Alexa. Google Assistant er alternativet fra giganten ved Mountain View. Microsoft vil forføre deg med Cortana.

Årsaken til dette fenomenet er at de globale internett-gigantene vet at smartphone-krigen er over. Markedet er mettet. Veksten målt i enheter solgt er nesten borte. Nå gjelder det å ekstrahere mest mulig verdi fra hver eneste bruker. Det nye nedslagsfeltet er tjenester som binder deg stadig tettere til det økosystemet du har valgt, drevet av kunstig intelligens. Assistentene plasseres i stua i form av lyttende høyttalere. Som usynlige ånder ønsker disse digitale hjelperne at du skal gi fra deg din beslutningsmakt mot å kunne nyte et enklere liv. De ønsker seg å bli din eneste inngang til alt innholdet på internett og til ditt eget liv.

En sånn utvikling kan radikalt endre flere industrier og til og med oss som individer.

For det første kan konsepter som netthandel og reklame få en helt ny betydning når vi bestiller varer gjennom Siri, Alexa eller Google Home. Hvor mange av oss kommer til å spesifisere for eksempel akkurat hvilken tannkrem vi ønsker oss når vi dikterer handlelisten til våre usynlige hjelpere? Hvordan kommer vi forbrukere til å reagere når assistenten vår foreslår et annet produkt enn det som vi nettopp har bestilt, fordi det anbefalte alternativet er enten billigere, nytt, eller mer tilpasset den livsstilen vi har sagt vi ønsker å følge? Kan vi forestille oss hvor mye de største varemerkene vil være villige til å betale for å kunne plassere sine produkter på toppen av assistentenes anbefalingsliste? Faktisk kan konseptet reklame fort miste sin mening. Etter den såkalte Retail Armageddon kan reklamebransjen snart oppleve sitt eget og brutalt Ragnarok.

Det er også legitimt å spørre seg hvilken rolle nettavisene og andre innholdsaggregatorer vil kunne spille når assistentene tar over. Disse kan gå gjennom millioner av sider mens vi sover. Ved bruk av kunstig intelligens vil de da være i stand til å sette sammen det mest relevante innholdet om et tema fra flere ulike kilder i én og samme artikkel. Deretter vil de sende resultatet til en egen app på mobilen vår eller lese det opp for oss. Det er ikke sikkert at vi kommer til å vite en gang hvor det opprinnelige innholdet i slike nyhetsbrev kommer fra. Avisenes politisk posisjonering og samfunnsrolle kan dermed miste sin mening. Deres rolle som aggregator kan fort bli tatt over i en enda større grad enn Facebook har klart. Inbound Marketing, Content Marketing og andre forretningsmodeller basert på smart promotering av relevant innhold kan derimot peke seg ut som vinnere i det lange løp.

Hvis de holder det de lover er det utvilsomt at digitale assistenter kommer til å gjøre vår travle hverdag mye enklere. Samtidig kan de fort utvikle seg fra hjelpsomme ånder til grådige vaktbikkjer som kontinuerlig overvåker våre liv, tørste etter våre private data, ivrige til å selge dem til høyeste byder.

I verste fall kan de ende opp med å kontrollere hva vi konsumerer og hvordan vi tenker uten at vi ofrer en tanke.

Er vi klare for åndenes digitale makt?

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå