Blir ikke Norwegian slukt, kan Kjos få langdistansepartner

Flygiganten som snuser på Norwegian har nylig satset i Norwegians viktigste satsingsområde.


<p><b>SATSET LANGT:</b> Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian har satset tungt på langdistanse, noe som nå kan har utløst kjøpsinteresse.</p>

SATSET LANGT: Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian har satset tungt på langdistanse, noe som nå kan har utløst kjøpsinteresse.

kommentar Johann D. Sundberg

Norwegian-aksjen skjøt fart da Bloomberg torsdag meldte at British Airways-eier IAG vurderer et bud på selskapet.

Det dempet ikke interessen for Norwegian-aksjen at IAG, med Qatar Airways som sin største aksjonær, etter kort tid bekreftet at de har kjøpt en eierandel på 4,61 prosent i Norwegian og at de ønsker samtaler med Norwegian med et bud som et mulig utfall.

IAG eier ikke bare British Airways. De eier spanske Iberia og Vuelling og irske Air Lingus. Altså langt på vei tradisjonelle flyselskaper.

Det er nysatsingen fra juni i fjor som gjør at interessen for Norwegian blir forståelig. Da etablerte IAG sitt eget lavprisselskap under merkenavnet Level som satset på langdistanseruter til Nord- og Sør-Amerika. I juli er planen at selskapet skal starte langdistanseruter fra Paris. I tillegg har langdistansevirksomheten til Air Lingus ekspandert den senere tid, ifølge Bloomberg.

Norwegians vekst for tiden kommer hovedsakelig fra langdistanseruter og Norwegian-sjef Bjørn Kjos har selv bekreftet at han forsøker å få Norwegian inn i det argentinske markedet, hvor IAG allerede er til stede gjennom Level.

Så et mulig utfall om det ikke blir et oppkjøp er at Norwegian får seg en partner på langdistanse.

Det litt pussige med kursoppgangen på Oslo Børs var at Bloomberg rapporterte om at et eventuelt bud skulle verdsette Norwegian til drøyt 23 milliarder kroner inkludert gjeld. Med 22,3 milliarder kroner i netto rentebærende gjeld blir ikke det mange kronene per aksje. Bloomberg har her nok gjort en liten bommert, eller så er det et «skambud» som eventuelt er på vei fra IAG.

Foreløpig blør shorterne av Norwegian-aksjen. Ifølge Finanstilsynets oversikt var det onsdag ettermiddag shortet tilsvarende 9,38 prosent av aksjekapitalen i selskapet. I tillegg kommer alle shortposisjonene som er under 0,5 prosent. Shorterne, med George Soros, JP Morgan og Blackrock i spissen, får seg nå en smell.

Men er det gitt at IAG er villige til å betale de vel 245 kronene per aksje som Norwegian-aksjen steg til etter at nyheten om IAGs interesse ble kjent torsdag? Det er tross alt en kurs som over 35 prosent høyere enn onsdagens sluttkurs på Oslo Børs.

Gjelden i Norwegian er større enn de 22,3 milliardene som står i regnskapet. Selskapet har bestilt en rekke fly og etter hvert som flyene blir levert må de betales og da med lånte penger. Så gjelden vil stige. Dette vet selvsagt IAG også.

Men har de sett det samme som investornestor Kristoffer Stensrud? Til Dagens Næringliv spådde han at Norwegian får en kraftig vekst i overskuddene fra 2019/2020.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå