Når kaninene tar over for enhjørningen

Derfor bør nordmenn fortsette å reise til Silicon Valley. 


<p><b>DRØMMEN: S</b>ilicon Valley er drømmen for mange norske tech-spirer. Her ser vi innkjørselen til Google-bygget i Mountain View, California.</p>

DRØMMEN: Silicon Valley er drømmen for mange norske tech-spirer. Her ser vi innkjørselen til Google-bygget i Mountain View, California.

kommentar Gro E. Dyrnes

Gro E. Dyrnes leder Innovasjon Norges kontor i San Francisco og Silicon Valley.

De siste årene har teknologiinteresserte studenter, entreprenører, ledere og turister reist til Silicon Valley for å la seg inspirere, lære av og knytte verdifullt nettverk for egen vekst. Mange har kommet hjem nærmest nyfrelst, evangeliserende om eventyrlandet som bare må oppleves.

Flere mediesaker den senere perioden har imidlertid gitt jordnære nordmenn behov for å spørre om eventyret går mot slutten. Er andre regioner i ferd med å ta over den unike posisjonen og var Silicon Valley tross alt bare en myte med regnbuer, enhjørninger og stadig større, mer gjennomsiktige bobler?

Med hovedsete ved Nordic Innovation House i nettopp Silicon Valley vil jeg argumentere for hvorfor Silicon Valley vil opprettholde sin posisjon i lang tid fremover og, mer relevant, hvorfor jeg mener mulighetene for norske selskaper kanskje aldri har vært bedre enn nå.

Silicon Valley representerer et komplett økosystem, ja, selve episenteret for verdens innovasjon og teknologiutvikling. Det komplette økosystem beskrives ofte med verdensledende miljøer innen utdanning, entreprenørskap, store selskaper, støttefunksjoner og kapital som alle er fokusert mot et avgrenset interesse- eller industriområde. I Silicon Valleys tilfelle er dette teknologi. Fenomenet er forsøkt kopiert over store deler av verden, mens de mest vellykkede forsøkene har lært av dalen og bygget på egne lokale forutsetninger. Det som virkelig gjør innovasjonssystemet i Silicon Valley unikt er likevel kulturen. Men for å komme tilbake til problemstillingen; Gjennom de siste tre årene har stadig mer av diskusjonen, som også gir bensin til drømmene, vært knyttet til en ekstrem vekst, enhjørninger og nå, assosiasjoner til en boble så smertefull at ingen ønsker å snakke om det. Så hva er myte og hva er virkelighet?

Enhjørningene i form av hest med ett horn og i mange tilfeller vinger, er åpenbart fantasi. Enhjørningene i teknologiverden er dog høyst reelle oppstartselskaper som verdsettes til minst 1 milliard dollar. I skrivende stund er det over 160 enhjørninger i verden, hvorav en betydelig andel er drevet frem av og lokalisert i Silicon Valley. Dette er en naturlig følge av at nesten 60 prosent av USAs tidligfasekapital investeres i California.

I motsetning til det tradisjonelle næringsliv verdsettes ikke denne type selskaper basert på betydelige eiendeler eller varelager, men forventninger om selskapets fremtidige resultater. Forventningene baserer seg på en erfaring om at vinneren tar «hele» markedet, og at vinneren er den som vokser raskest. Vinneren sikrer dermed investoren tilbakebetaling også for tapene forbundet med alle investeringene i porteføljen som mislykkes. Dette har medført en jakt på enhjørninger som har skrudd prisen på den antatte vinneren ytterligere opp, og vips – en ny enhjørning er født.

Mange vil si at fenomenet minner om dotcom-boblen. Andre mener vi ikke står overfor en total sprekk, men en korreksjon. De som argumenterer sterkest for korreksjon argumenterer med at i dotcom-tiden hentet «alle» penger, men at det nå kun er vinnerne som får investeringer. Vurderingen er da at til tross for overvurdering representerer vinnerne det nye næringslivet som vil levere positive resultater på lang sikt, om enn med mer tålmodighet enn opprinnelig forespeilet. Investorene har redusert sin risiko ved å investere i flere teknologiområder og en kollaps på ett område har vist seg å ikke påføre kollaps i andre.

Korreksjonen gjør imidlertid investorene ivrige etter å se raskere økonomiske resultater og ikke lengre utelukkende vekst. Det er her kaninene kommer inn. Enhjørningene som fenomen erstattes av det Anand Sanwal, CEO i CBInsights kaller «RABBIT» - eller «real actual businesses building interesting tech». Dette er godt nytt for norsk tankegang.

I Norge har vi ikke tradisjon for å skalere raskt som enhjørningene, og særdeles få norske selskaper har klart å reise kapital fra profesjonelle investorer i USA. Men vi har god tradisjon for avansert teknologi, og norske selskaper er vant til å forholde seg til forventninger om positive økonomiske resultater. Sunn fornuft kan man også godt kalle det.

Vi hører ofte at Silicon Valley i Norge først og fremst oppfattes som et oppstartmiljø. Fakta er imidlertid at det først og fremst er en region med et økosystem som er eksperter på å tenke stort og handle raskt og kraftfullt. Med sin ekstreme vekstkompetanse er det nok i Silicon Valley at norske «RABBITs» kan lære mest om å tenke stort. Dette understøttes av at det fortsatt er i Silicon Valley vi opplever den desidert største dollarøkingen i kapitaltilgang, selv om veksttakten i tilgangen nå er større i en del andre regioner i USA.

Konklusjonen slik vi ser det er at den tradisjonelle norske holdningen om gradvis, stabil vekst og viktigheten av betalende kunder er mer relevant enn noen gang i Silicon Valley. Tanker rundt hva som er god forretning er mer lik, rollemodellene er flere, finansieringsmarkedet i Norge og Europa for denne typen bedrifter er modnet, nordisk teknologi har et godt omdømme og for «vinnerne» er det mer kapital å konkurrere om enn noen gang. «Fornuften» seirer, enhjørningene forblir i mytene, og kaninene får nyte Californias soloppgang.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå