Snart skal store skip seile på strøm over Skagerrak

Fossilfrie ferger er ikke lenger en utopi. I sommer tar Color Line et stort steg mot framtida når verdens største plug-in hybrid sjøsettes.

FOSSILFRIE FERGER: Det er målet for Helge Otto Mathisen og Color Line. I sommer tar de et skritt i riktig retning når Color Hybrid settes inn på ruta Sandefjord-Strømsted.
FOSSILFRIE FERGER: Det er målet for Helge Otto Mathisen og Color Line. I sommer tar de et skritt i riktig retning når Color Hybrid settes inn på ruta Sandefjord-Strømsted.
kommentar Gard L. Michalsen

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i E24 Dine Penger AS

- 65 tonn batteri med 5 megawatt kapasitet. Den kan lades opp på ett kvarter!

Helge Otto Mathisen er konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line. Han snakket tirsdag for NHO Vestfold og Telemarks årskonferanse i Larvik. Noen steinkast fra Bølgen kulturhus ligger en av selskapets danskebåter.

Fra nabobyen Sandefjord seiler selskapet flere ganger daglig til Strømstad. Og det er her verdensnyheten snart skal sjøsettes.

NOEN HVER HAR vært med i diskusjoner om en fossilfri framtid, om hvordan vi skal klare oss uten olje. Disse diskusjonene har en tendens til å kulminere rundt store fly og enda større båter. For hvordan skal de klare seg uten diesel?

I fjor lanserte Avinor og Widerøe ambisjoner om kommersielle kortbanefly på elektrisitet. Det vil vi høre mer om senere.

Men de store skipene som seiler verdenshavene? Kan de noen gang klare seg på strøm, hydrogen eller andre fornybare energiformer?

MØTTE LOKALE BEDRIFTER: Konserndirektør Helge Otto Mathisen på den NHO Telemark og Vestfolds regionale årskonferanse tirsdag.
MØTTE LOKALE BEDRIFTER: Konserndirektør Helge Otto Mathisen på den NHO Telemark og Vestfolds regionale årskonferanse tirsdag.

JA, SKAL VI TRO noen av verdens største aktører på feltet. I fjor skjedde det nemlig noe, sa Mathisen fra scenen i Larvik:

- Når gigantrederiet Maersk sier at de skal bli karbonnøytale i 2050, så er det klart at det sender noen sjokkbølger inn i vår næring. De gikk nesten overraskende høyt ut på banen.

Color Line har ikke brukt så store ord eller tidfestet nøyaktig når skiftet skal komme.

Men at de er på saken, later det ingen tvil om.

«COLOR HYBRID» ER navnet på det som ifølge selskapet selv blir verdens største plug-in hybrid. Fergen blir 160 meter lang, får kapasitet for 2000 passasjerer og opp mot 500 biler.

1 milliard kroner skal skipet koste, og ferdigstilles i disse tider fra Ulstein verft. 

70 prosent av leverandørene er norske. Det gigantiske batteriet kommer fra Siemens i Trondheim. Og sørger for at ferga går med full batteridrift inn og ut fjorden til Sandefjord. 

Ved kai kobles skipes til landstrøm, og en hurtiglader av litt andre dimensjoner enn folk flest forholder seg til.

Enn så lenge sliter svenskene med nok kraft til å anlegge landstrøm. Når det en dag kommer, kan overfarten bli enda mer klimavennlig.

65 TONN BATTERI: Med 5 megawatt under dekk skal Color Hybrid gå på strøm inn og ut av Sandefjord.
65 TONN BATTERI: Med 5 megawatt under dekk skal Color Hybrid gå på strøm inn og ut av Sandefjord.

DET NORSKE REDERIET er blant gigantene over Skagerrak, og bringer hvert år 600.000 utenlandske turister til Norge fra Sverige, Tyskland og Danmark. Color Line frakter dessuten stadig mer gods, fra i år med eget carrier-skip i rute mellom Oslo og Kiel.

Samtidig har selskapet de seneste åra brukt store penger på nye fartøy, uten store batteripakker.

- Vi har investert åtte milliarder kroner i relativt nye skip. Som var det beste vi kunne få tak i da, sier Mathisen.

Hva som skjer med disse skipene på vei mot en fossilfri framtid, vites ikke. Eller rettere sagt: Det er ikke tanker selskapet deler. Men retningen er klar:

- Klarer vi ikke å utvikle oss på en bærekraftig måte, så kommer vi til å slite, sa Mathisen.

OG ÉN TING var Color Line-toppen klar på: Myndighetene må stille krav. Det fremskynder utviklingen.

- Oslo kommune har utrolig selvtillit på klima og miljø. De har ambisjoner for nullutslipp i havna, og 85 prosent reduksjon fra dagens nivå til 2030. Det skal holde hardt, men vi gjør vårt beste, sier Mathisen.

Publikum i Larvik tirsdag husket nok fjorårets strid mellom Color Line og Fjord Line om seilingstider fra Sandefjord. Der vant førstnvnte - nettopp på grunn av den planlagte hybridferga.

I FJOR ENDTE også usikkerheten rundt utflagging og 700 norske sjøfolk med et forlik både regjeringen og Color Line sa seg fornøyd med.

Konserndirektør Mathisen holdt diplomatisk distanse til detaljene i disse konflikten.

Men slo klart fast:

- Dette skipet ville aldri blitt bygget uten konkurransedyktige rammevilkår. Takket være det tør vi å ta store investeringer.


E24 besøker alle NHOs årskonferanser i 2019. Les flere historier fra Norge rundt:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå