Absurde alkolover

Det er en parodi når små alkoholprodusenter ikke en gang får vise bilder av sine egne produkter på hjemmesidene, skriver E24s spaltist Torbjørn Røe Isaksen.
<b>REKLAME:</b> Stammer av det latinske ordet reclamare som betyr «å rope igjen og igjen».
REKLAME: Stammer av det latinske ordet reclamare som betyr «å rope igjen og igjen».
kommentar Torbjørn Røe Isaksen

Født: 28. juli 1978 i Ålesund. Oppvokst i Porsgrunn

Isaksen er stortingsrepresentant for Høyre fra Telemark, og medlem av arbeids- og sosialkomiteen. Han har tidligere vært redaktør i det konservativet tidsskriftet Minerva, og vært tilknyttet tankesmien Civita. Han driver også bloggen konservativ.no.

Avhengig av: iPod og musikk

Drømmebil: Har akkurat kjøpt Volkswagen Passat

Angrer på: Hver gang jeg har latt være å si det jeg egentlig mener om en politisk sak.

Favorittartist: Dr. Dre og alt han produserer

Beste bok: The Constitution of Liberty av Friedrich A. Hayek

E24 skrev nylig om den lille alkoholprodusenten Seljord Vin i mitt hjemfylke Telemark. Bedriften produserer norsk kvalitetsvin basert på lokale råvarer. Det burde være enhver senterparti-politikers våte drøm: En lokalt forankret bedrift i Distrikts-Norge med ambisjoner. Bedriften har også fått støtte fra Innovasjon Norge.

Men staten har en tendens til å gi med den ene hånden og ta med den andre. Et av de mest absurde utslagene ser vi i reglene for alkoholreklame. Slik reklame er forbudt. Greit nok. Men som vanlig har lovverket gått ut over alle fornuftige og rimelige grenser.

Vi lever fortsatt i et gjennomregulert samfunn

Det er en parodi når små alkoholprodusenter ikke en gang får lov til å vise bilde av sine egne produkter på hjemmesidene. Det opplevde for eksempel den lille, norske ølprodusenten Haandbryggeriet (godt øl!).

For å markedsføre produktene sine opprettet bryggeriet en hjemmeside. Salg fra siden er selvfølgelig forbudt i Norge, men normal informasjon og omtale av produktene burde vel være tillatt? Man skulle tro det var en naturlig sak at en ølprodusent fikk vise bilder av ølflaskene og lenke til omtaler av produktet.

Men nei! Ikke etter at formynderstaten fikk tatt en nærmere titt. I et brev fra Helse- og sosialdirektoratet blir det lille bryggeriet fortalt at de bryter alkohollovens forbud mot reklame. Nok en gang: Det produsenten gjør er å ha bilder av sine egne produkter på hjemmesiden. Ikke nok med det. Direktoratet krever også at det lille bryggeriet fjerner lenkene til medias omtale av produktene. De skriver:

"Det finnes også linker til andre nettsider hvor Haandbryggeriet og Deres produkter omtales og profileres i egne artikler og øltester. Andre mediers redaksjonelle omtale er å anse som alkoholreklame når produsenter selv publiserer/omtaler artikkelen."

Hvis en avis lager en test av sommerøl er det helt uproblematisk. Avisen kan gi terningkast og trykke store, fargerike bilder av ølflaskene. De fleste medier har også egne spalter for mat og vin, også her komplett med terningkast og fyldig omtale. Men hvis en produsent med en norsk nettside lenker til omtalen, da regnes det plutselig som alkoholreklame! Man må være byråkrat eller rød-grønn politiker for å forstå et slikt regelverk.

I seg selv er naturligvis ikke dette verdens største sak, men den føyer seg inn i et mønster. Selv om den sosialdemokratiske reguleringsstaten har vært på vikende front de siste tiårene lever vi fortsatt i et gjennomregulert samfunn. Mange næringsdrivende må bruke uendelige timer på papirer, skjemaer, søknader og håpløse reguleringer. I mange tilfeller er reguleringene så håpløse at de umulig lar seg forsvare, men de får leve videre fordi systemet har en tendens til å opprettholde sitt eget omfang.

For noen år siden hadde VG en serie som het "Heia Norge!" Det er kanskje på tide å ta den gamle logoen opp av skuffen igjen.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå