Derfor må Galaxy S6 bli en suksess for Samsung

Samsungs nye mobil kom ikke et døgn for tidlig og vil være et være eller ikke være for selskapet.

<p><b>VIKTIG NYHET</b>: Søndag lanserte Samsung det siste i mobiltelefoni med Galaxy S6 Edge. Hvor populær den blir vil være avgjørende for selskapet, mener E24-spaltist Salvador Baille.<br/></p>

VIKTIG NYHET: Søndag lanserte Samsung det siste i mobiltelefoni med Galaxy S6 Edge. Hvor populær den blir vil være avgjørende for selskapet, mener E24-spaltist Salvador Baille.

 
kommentar Salvador Baille

Salvador Baille er konsulent og analytiker innen innovasjon og teknologiledelse.

Han er daglig leder i analyse- og konsulentfirma Intelis. Har over 15 års erfaring fra ulike operative og strategiske lederroller i norske og internasjonale teknologiselskaper. Var tidligere partner i konsulentfirmaet Core Group. Foreleser innen forretningsutvikling og innovasjon ved Høgskolen i Østfold.

Søndag lanserte teknologikjempen Samsung sin nyeste mobil. Egentlig snakker vi om to mobiltelefoner: Galaxy S6 og Galaxy S6 Edge. Det er tydelig at Samsung går «all in» med denne lanseringen. Selve spesifikasjonene på maskinvaren og er på toppnivå og nye muligheter innen Android økosystemet som egen fingeravtrykksensor posisjonerer denne nye lanseringen som «the one to beat» for andre produsenter som baseres på operativsystemet Android.

Den kommer ikke et døgn for tidlig. Etter noen få år der kombinasjonen av

store skjermer og gigantiske markedsføringsbudsjetter posisjonerte Samsung som den uomstridte lederen blant mobilprodusentene, har resultatene sviktet raskt og tydelig. Markedsandelen har stupt fra 30 prosent til 20 prosent på ett år . Først attakkerte små og sultne produsenter fra China det såkalte lavpris-segmentet. Da Apple lanserte den nye iPhone 6 med stor skjerm forsvant også en stor del av premium-segmentet.

Samsung-ledelsen kommer dermed til å følge opp salgsutviklingen av denne nye modellen ekstremt nøye, fordi der er ikke bare mobildivisjonen som blir påvirket av den. Hele konsernets overlevelsesevner står nemlig på spill.

Samsungs langsiktige strategi dreier seg om to hovedelementer: Internet of Things (IoT) og deres posisjon som helhetlig forbrukervareprodusent. Samsung produserer nemlig alt, fra vaskemaskiner til flatskjermer og støvsugerroboter. Problemet med disse produktene er at konkurransen er knalltøff og marginene syltynne. Samsung vet at de trenger et konkurransefortrinn. De har derfor bestemt seg for å gjøre disse produktene intelligente. De skal kunne snakke med hverandre og med brukeren.

Samsung har som mål å lede revolusjonen der oppvaskmaskinen forteller deg som sitter på kontoret at tallerkenene allerede er rene og at kjøleskapet sier ifra når du mangler melk. Formålet er å binde brukeren til et økosystem, der det å komme seg ut blir nesten umulig og både antall ulike produkter solgt og prisene kan økes over gjennomsnittet i bransjen. For å lykkes med dette er mobiltelefonens rolle, og applikasjonene som kommer pre-installert med den, essensielle. Samsung kan dermed ikke gi fra seg den viktigste brikken i deres strategi for framtiden og vil kjempe med nebb og klør for en ledende plass i denne mobilindustrien. Men til hvilken pris?

Det er nemlig langt fra sikkert at strategien til Samsung vil lykkes. Forretningslogikken dikterer at for å kunne sikre seg den lederposisjonen som Samsung ønsker seg må en eller flere av disse tre elementene være på plass: Overlegen teknologi, eksklusiv tilgang til nøkkelressurser og en eller annen form for «switching cost» (utgangsbarrierer). Samsung har dessverre en svak posisjon i alle disse tre områdene.

For det første baseres S6, som mange andre mobiltelefoner, på Android operativsystemet. Et operativsystem er selve hjertet i hvilken som helst mobil og kommunikasjonsvinduet mot brukeren. Android inkluderer i dette tilfellet også Google Play, med 1,4 millioner applikasjoner, og danner dermed et økosystem som Google kontrollerer og Samsung ikke kan påvirke i særlig grad.

Samsung har ikke en spesielt privilegert tilgang til ressurser heller. Mange av komponentene som inngår i Samsungs mobiltelefoner er felles med mange andres.

Det kan argumenteres at Samsung produserer en del av de kritiske komponentene som alle andre produsentene (inkludert Apple) trenger. Utfordringen er at komponentvirksomheten er en av de mest sentrale delene av konsernet. Samsung kan ikke gi fra seg markedsandeler på denne arenaen og må selge så mange komponenter som mulig til så mange konkurrenter som mulig.

Samsung må dermed satse på «switching cost». Akkurat som Apple gjør med sitt eget økosystem og Appstore, må Samsung prøve å binde kunden til seg. Siden Android ikke kan være en differensierende faktor, må Samsung satse på å utvikle eget operativsystem eller finne ut selv et nytt økosystem. Faktisk har selskapet utviklet et eget operativsystem, Tizen, men bruker det fortsatt i lavprismobiler for «emerging markets», der Android fortsatt kan anses som sårbar.

Derfor satser Samsung på et økosystem basert på smarte forbrukervarer. Utfordringer her er at denne måten å forholde seg til maskiner på er veldig ny for forbrukeren. Det vil ta tid for de fleste av oss å ta i bruk disse nye mulighetene. Til da må Samsung holde seg flytende i en lederposisjon, som selskapet ikke har de beste forutsetningene til å beholde.

Samsung befinner seg dermed midt i et desperat kappløp mot tiden. Lanseringen av S6 vil sannsynligvis støttes av en massiv markedsføringskampanje for å bygge brand og kjempe for markedsposisjonen. Dessverre kommer dette til å ga utover det finansielle resultatet i selskapet. Aksjonærene pleier ikke å like det dersom resultatene ikke blir synlige raskt og tydelig.

Galaxy S6 må være en suksess. Ellers kan vi fort se store omveltinger i ledergruppen og at hele konsernet blir tvunget til å endre strategien. I verste fall kan Samsung gi opp og forlate markedet helt, på samme måte som andre giganter som Philips og Siemens gjorde for ti år siden, og som konsernet allerede vurderer å gjøre i Japan.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå