Hele den norske mobilbransjen er basert på en stor bløff

Norske mobilkunder sitter igjen som taperne i mobilkrigen, men fortjener bedre. Nå vil vi ha en priskrig.  


<p><b>MANER TIL KRIG:</b> Thomas Sandaker, sjef i mobilselskapet Hello.</p>

MANER TIL KRIG: Thomas Sandaker, sjef i mobilselskapet Hello.

kommentar Thomas Sandaker

Kronikken er skrevet av Thomas Sandaker, som 1. november i fjor tok over teleselskapet Hello.

Han kom fra MTG-konsernet, som blant annet eier Viasat. Han er for mange i telebransjen et kjent navn, etter å ha vært salgsdirektør i OneCall i åtte år frem til 2012.

Det norske mobilmarkedet fremstår som åpent og konkurranseutsatt, men sannheten er en helt annen: Mer enn 97 prosent av privatmarkedet kontrolleres av to maktgiganter, som vet å utnytte duopol-situasjonen. Tilbake sitter norske mobilkunder som de store taperne. Det er på tide med priskrig.

Telenor og Telia eier nesten hele det norske mobilmarkedet. Mobilkundene lures til å tro at de tegner abonnement hos en liten og lettbeint utfordrer, men bidrar i realiteten til å fylle de to telegigantenes allerede fete lommebøker.

Les hvordan Telia og Telenor svarer Hello-sjefen her!

Aktører som OneCall, Chess, Talkmore og Djuice fremstår som prispressende utfordrere, men sannheten er at de bare er enkle marionetter, styrt og eid av de to maktgigantene.

Forestillingen er verdt mange milliarder kroner årlig.

 <p><b>KRIGSHISSERE:</b> Denne illustrasjon har Thomas Sandaker, sjef i mobilselskapet Hello, fått laget i forbindelse med arbeidet med denne kritikken. Karikaturen viser hvordan det norske mobilmarkedet - tross mange ulike merkevarer - i hovedgrad styres av to store aktører.</p>

KRIGSHISSERE: Denne illustrasjon har Thomas Sandaker, sjef i mobilselskapet Hello, fått laget i forbindelse med arbeidet med denne kritikken. Karikaturen viser hvordan det norske mobilmarkedet - tross mange ulike merkevarer - i hovedgrad styres av to store aktører.

Feilinformasjon og en falsk konkurransesituasjon synes å være en bevisst strategi for å presse mobilprisene opp. Dette uten at forbrukerne er klar over situasjonen.

Vi vil gå så langt som å si at hele den norske mobilbransjen i dag er basert på en stor bløff, noe som gjør at norske mobilkunder blir sittende igjen som taperne. Forbrukerne utsettes for mektige markedskrefter, som bombarderer oss med informasjon og som skaper et bilde av en heftig kamp om kundene.

Bak kulissene sitter de to telegigantene og pusser gullmyntene sine.

Tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet viser at Telenor kontrollerer 52 prosent av privatkundene, mens svenske Telia står for 45 prosent. I tillegg viser tallene at den samlede omsetningen for mobiltjenester i første halvår av 2015 var på ni milliarder kroner.

Det er altså lett å avsløre hvem som ler hele veien til banken.

Nå er det på tide å få sannheten frem i lyset: Duopol-kameratene Telenor og Telia har ikke forvaltet ansvaret sitt på en god måte, men har tvert imot utnyttet situasjonen til å styrke sin egen posisjon og forverre konkurransevilkårene for de få utfordrerne som finnes.

Norske mobilkunder fortjener bedre.

Det er på tide å gjenoppta priskrigen i mobilmarkedet, og fortelle kundene svart på hvitt hva det er de betaler for – og til hvem.

Først når bløffen avsløres vil kunden kunne ta informerte valg. Vi tror det vil skape furore i et satt og lite dynamisk marked. Vi i Hello skal i alle fall gjøre vårt beste for å rokke litt om på maktbalansen i tiden som kommer.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå