Oops, jeg glemte visst å omstille meg

Glem Uber og Haxi, akkurat nå er taxinæringens manglende evne til omstilling deres største trussel – de har gjort det for lett for kunder å velge andre løsninger.

<p><b>TRUER DET BESTÅENDE:</b> Taxinæringen har gått til kamp mot konkurransen fra selskaper som Uber, men de har seg selv å takke,  mener E24-spaltist.</p>

TRUER DET BESTÅENDE: Taxinæringen har gått til kamp mot konkurransen fra selskaper som Uber, men de har seg selv å takke,  mener E24-spaltist.

kommentar Håvard Bungum

Håvard Bungum, daglig leder i Mittanbud.no.

Bungum er utdannet siviløkonom og har jobbet 15 år i ulike deler av Schibsted konsernet, hovedsakelig med oppstart av nye virksomheter og digitalisering.

Mittanbud.no er som E24 eid av VG og inngår i Schibsted konsernet.

Taxinæringen rasernår utfordrerne Uber og Haxi inntar Oslo. Uber er enkelt og greit en ny tjeneste der passasjerer og sjåfører møtes, så kan man velge å kalle det kompiskjøring eller pirattaxi.

De nye løsningene er innovative og løser behovet for transport på en helt ny måte. De utfordrer en bransje som i dag ikke drives effektivt. Taxiene står mye stille og det kjøres stadig færre turer til høyere priser.

Sammenlignet med de aller fleste bransjer fremstår taxinæringen som et museum. Konsolidering har forandret hverdagen for kjøpmenn og bønder, journalister og nyhetsinteresserte, artister og musikkelskere. Ny teknologi har gitt ny konkurranse og nye muligheter. Kodak har gått under, Apple har stått opp igjen.

Jeg skal ikke påstå at Uber og Haxi er utmerkede løsninger, men det er interessant å se hvordan taxinæringen har satt seg selv i en posisjon der det sannsynligvis bare er gamle lover og forskrifter som kan sette en stopper for utfordrernes suksess.

Hvorfor lærer vi ikke heller av gode løsninger i andre bransjer?

Ett av hovedproblemene ved dagens ordning er ikke at man må ha løyve for å kjøre taxi, men at løyvene er personlige. Hver løyvehaveren er sin egen konge og taxinæringen har blitt en mangfoldig bransje – med noen tusen løyvehavere som alle driver sin egen lille virksomhet.

Det er oppskriften på kaos. Politikerne har lenge forsøkt å fikse Oslos taxibransje ved å tilføre mer av det som i dag ikke virker.

For å etablere et effektivt, ryddig og velfungerende drosjetilbud som kan møte den nye konkurransen bør hele ordningen med personlige løyver avvikles. La heller enkeltselskaper eie mange løyver. Hva kunne vi hatt om dette hadde blitt gjort tidligere?

Vi kunne hatt Taxi Norwegian, for eksempel.

Oppskriften kan høres kjent ut:

  • Man ansetter en folkelig sjef med godt humør, sterk vilje og ualminnelig god evne til å prute. Det forhandles med alle leverandører av biler og man kjøper inn for eksempel 500 miljøvennlige biler av akkurat samme modell og lakkerer dem i en godt synlig farge.
  • På Alnabru lager vi vårt eget verksted som tar seg av vedlikehold og reparasjoner. Med bare en biltype går den jobben fortere og billigere enn alle andre steder.
  • Man kutter kostnader, standardiserer og vinner offentlige anbud. Man ansetter dyktige sjåfører, og kler dem opp med fine uniformer. Man tilbyr gode lønninger og ryddige arbeidsvilkår.
  • Med 500 biler har man nok sjåfører ute til at selskapet kan være på plass kort tid etter at du ringer eller bestiller en taxi med din mobiltelefon. For å holde bilene mest mulig i bevegelse med tikkende taksameter tilbyr man lavere priser når det er nødvendig for å få deg til å ta taxi i stedet for å kjøre selv.
  • Man kutter minstetaksten slik at du kan ta taxi selv om du bare skal reise litt. Man lager garantiordninger slik at du kan klage og få pengene tilbake om selskapet ikke har levert som forventet.

Slik blir det mye mer og bedre taxi for pengene.

Hva driver denne utviklingen fremover?

Teknologi, selvfølgelig, men først og fremst hvordan den adapteres og tas i bruk av store grupper. Jeg jobber i mittanbud.no, der forretningsideen har vært å bruke den nye teknologien til å snu opp-ned på hvordan kunder og håndverkere møtes. Forbrukere kan enkelt konkurranseutsette prosjekter og finne en håndverker de kan stole på. Bedriftene får på sin side større tilgang på flere jobber unngå at varebilen står stille med en håndverker som venter på noe å gjøre. Forbrukerens deler sine erfaringer ved å evaluere håndverkeren etter at jobben er gjort.

Jeg tror mange selskaper i en posisjon som vår har gjort samme erfaring: Det er forbrukerne som driver utviklingen fremover.

Da må de lyttes til. Så enkelt og så vanskelig er det.

Mange vil utfordre det etablerte og skape noe nytt, men i taxibransjen er det gamle lover og forskrifter som stopper utviklingen. Når næringer lager en brannmur mot sine egne kunder, er det våre politikere vi må stole på.

Inntil ordningen med personlige løyver avvikles forblir Taxi Norwegian en drøm.

Akkurat nå har taxinæringens manglende evne til omstilling blitt deres største trussel, de har rett og slett gjort det enkelt for kundene å omfavne de nye alternative løsningene. Så gjenstår det å se hvor lenge politikerne er villig til å beskytte næringen slik at vi forbrukere fortsatt kan få betale for mye for noe som egentlig ikke er godt nok.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå