Kan Kina redde Spotify?

Spotify skal børsnoteres, men lønnsomheten uteblir fortsatt. Kan hjelpen komme fra det fjerne østen?


<p><b>SNART PÅ BØRS:</b> Strømmekjempen Spotify børsnoteres i starten av april.</p>

SNART PÅ BØRS: Strømmekjempen Spotify børsnoteres i starten av april.

 
kommentar Salvador Baille

Salvador Baille er konsulent og analytiker innen innovasjon og teknologiledelse.

Han er daglig leder i analyse- og konsulentfirma Intelis. Har over 15 års erfaring fra ulike operative og strategiske lederroller i norske og internasjonale teknologiselskaper. Var tidligere partner i konsulentfirmaet Core Group. Foreleser innen forretningsutvikling og innovasjon ved Høgskolen i Østfold.

Spotify skal børsnoteres 3. april gjennom en såkalt Direct Listing.

Jeg har kommentert før at selskapet i nåværende form er et håpløst pengesluk, med en forretningsmodell som er nesten designet for å ikke tjene penger. Finansdirektør i selskapet, Barry McCarthy, kan heller ikke gi svar på når han venter at Spotify er et lønnsomt selskap.

Hovedårsaken er selskapets forferdelige strategiske posisjon. Spotify er fanget mellom brukere med mange alternativer (Apple Music, Deezer, Amazon, Google Play Music, Pandora ...) og bare tre plateselskaper (Sony, Warner og Universal) som styrer omtrent 80 prosent av all musikkproduksjonen, og dermed lisensavgiftene, som Spotify trenger for sin virksomhet.

I mellomtiden vokser konkurrentene videre. Apple Music vokser faktisk raskere enn Spotify i USA og kan overta tronen som markedsleder i landet allerede til sommeren.

En uventet faktor kan dog redde Spotify, nemlig alliansen med den kinesiske innholdskjempen Tencent. Selskapet kjøpte seg nylig i Spotify gjennom en aksjeutveksling.

Utvekslingen mellom dem i desember 2017 førte til at Spotify nå eier 9 prosent av Tencent Music Entertainment. I bytte fikk Tencent 7,5 prosent eierandel i Spotify.

Dette er relevant fordi Tencent har en ekstremt dominerende posisjon i Kinas marked for musikkstrømning. Tencent eier i Kina 75 prosent prosent av musikkstrømningen under tjenestene QQ Music, Kuwo og KuGuo.

I tillegg har Tencent også en aggressiv aktivitet i India, og har investert i Gaana, en kommersiell musikkstrømming leverandør, som er nest størst i landet. Gitt muligheten vil Tencent mest sannsynlig ta en kontrollerende eierandel i selskapet. I likhet med Kina er Indias store befolkning også opptatt av betalt, men rimelig musikkstrømning.

På sikt kan de tre dominerende plateselskapene bli satt i en svært ubehagelig forhandlingsposisjon hvis Tencent blir dominerende nok i både Spotify og Gaana i tillegg til sin sterke posisjon i Kina. Neste gang Sony, Warner og Universal diskuterer lisenspriser, må de kanskje forhandle med en gigantisk distribusjonsarm som ekspanderer fra Kina til India, og til og med Europa og USA. 

Tencent eier nemlig ti prosent av Snap Inc ogs å. Dette kan være den kinesiske gigantens måte å introdusere innhold, musikk og spill i vestlige markeder. Prisene til lisensavtalene kan fort gå ned. Lønnsomheten i alle strømmeselskapene under Tencent-paraplyen kan øke på en betydelig måte.

Nye Spotify-investorer som satser på Direct Listing-spillet kan i så fall se hvordan deres investering blir svært lønnsom takket være Tencent, den umettelige giganten fra det fjerne østen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå