Vil du være med på å identifisere framtidige behov og trender som påvirker jernbanesektoren?
Rådgiver/seniorrådgiver markedsanalyse
Jernbanedirektoratet søker nå to analytikere til Seksjonen for markedsanalyse, som kan bidra til seksjonens mål om bedre kunnskap om de reisende gjennom innovasjon og teknologiutnyttelse. Seksjonen skal identifisere og formidle framtidige behov og trender som påvirker sektoren gjennom undersøkelser, analyser og utredninger.
I Jernbanedirektoratet vil du få muligheten til å jobbe med en sektor som betyr mye for mange. Det satses betydelig på utviklingen av norsk jernbane, og sektoren er i omstilling. Dette gjør det viktigere enn noen gang å koordinere aktørene i sektoren på en god måte, slik at togtilbudet kan bli best mulig til lavest mulig kostnad for samfunnet. For å oppnå dette, er det blant annet nødvendig å ha god kvalitet på data som blir brukt i rapporteringer og analyser. Jernbanedirektoratet har en sentral rolle i forvaltningen av data i sektoren, og det er i dette arbeidet vi ønsker oss nye medarbeidere.
Hvem ser vi etter?
Du er en analytiker som ser sammenhenger i store datamengder og finner svar på tvers av ulike kilder. Du ønsker å bidra til at Jernbanedirektoratet blir mer datadrevet, og vil arbeide med å videreutvikle vår data- og analyseplattform.
Å jobbe både selvstendig, i team og på prosjekter, er en variasjon du trives med. Videreutvikling av modeller og metoder for rapportering (av f.eks. reiseaktiviteter i sektoren), er oppgaver du trigges av. Du har erfaring med å presentere komplekst tallmateriale til ulike målgrupper. Har du pågangsmot, initiativ og liker å utfordre eksisterende måter å jobbe på, kommer du til å lykkes hos oss.
Din hverdag vil bestå av en rekke spennende oppgaver.
Du vil blant annet:
- Bidra til å videreutvikle Jernbanedirektoratets datavarehus ved å samle og systematisere statistikk og data
- Bidra til å tilgjengeliggjøre statistikk og innsikt gjennom å lage rapporter og analyser i Power BI
- Behandle forespørsler om utlevering av statistikk internt og eksternt
- Ha en sentral rolle i driften av modeller som brukes til fordeling av inntekter mellom togoperatørene og til prisanalyser
- Analysere utviklingen i ulike jernbanemarkeder
- Bidra i annen saksbehandling på seksjonens arbeidsområde
Kvalifikasjoner
- Høyere relevant utdanning på minimum bachelornivå, innen fagområder som økonomi, ingeniørfag, teknologi, matematikk og statistikk.
- Gode kommunikasjonsevner på norsk, både skriftlig og muntlig
- Relevant erfaring fra arbeid med store datamengder
- Svært gode Excel-kunnskaper
- Erfaring med BI-verktøy, fortrinnsvis Power BI
- Erfaring med statistiske metoder
For en av stillingene vurderer vi imidlertid også nyutdannede.
Hva tilbyr vi?
- En spennende rolle i et sterkt og engasjert fagmiljø med variert utdanningsbakgrunn
- Mulighet til å påvirke egen arbeidshverdag og rom for faglig utvikling i et direktorat og sektor det satses på
- Fleksible arbeidstidsordninger, gode pensjons- og forsikringsordninger gjennom Statens pensjonskasse, sommertid m.m.
- Sentrale og flotte lokaler, godt og sosialt arbeidsmiljø med bred kontaktflate i direktoratet
Stillingen lønnes etter 1434 rådgiver/1364 seniorrådgiver fra kr 517 600 – 815 000 avhengig av søkerens kvalifikasjoner. Høyere lønn kan vurderes for særskilt kvalifiserte kandidater. Arbeidssted er i Jernbanedirektoratets lokaler enten i Oslo, Trondheim eller Bergen.
Vi vil at alle som jobber i Jernbanedirektoratet skal kunne identifisere seg med våre verdier: nytenkende, åpen, modig og kompetent.
Staten er opptatt av mangfold og oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb i staten uavhengig av alder, kjønn, funksjonshemming og nasjonal eller etnisk bakgrunn. Søkere må opplyse om at de behersker begge målformer.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller lignende. Du kan lese mer om inkludering og mangfold i staten her: https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling
Alle henvendelser behandles konfidensielt inntil søknadsfristens utløp. Deretter vil det bli satt opp offentlige søkerlister. Dersom en søker ønsker å reservere seg fra en offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Søkeren blir varslet dersom ønsket om reservasjon ikke blir tatt til følge. I samsvar med offentlighetsloven § 25 vil offentlig søkerliste foreligge etter søknadsfristens utløp.
Dersom du ønsker å reservere deg mot å stå på offentlig søkerliste, må det begrunnes. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Søkere vil i tilfelle bli informert før offentliggjøringen og vil ha mulighet til å trekke søknaden.
Vi benytter oss av Semac for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater i vår rekrutteringsprosess. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Interessert?
Send søknad innen 19.03.2023. Ønsker du mer informasjon om stillingen eller en uforpliktende prat, kontakt våre rådgivere i The Assessment Company, Camilla Kristiansen tlf. 408 71 750 eller Live Tenstad tlf. 980 71 756.
Kontakter
- Kontaktperson: Live Tenstad
- Stillingstittel: Business Consultant Oslo
- Telefon: +47 980 71 756
- Kontaktperson: Camilla Kristiansen
- Stillingstittel: Management Consultant
- Telefon: +47 408 71 750
Sted
Adresse: Biskop Gunnerus gate 14A