Birken arrangerer for første gang halvritt for å lokke damene

Fint tiltak, men menn bør motivere konene sine, mener OL-vinner Gunn Rita Dahle Flesjå om hvordan man skal bøte på den lave kvinneandelen i Birkebeinerrittet.

<p><b>MELDER OM TØRRE LØYPER:</b> Daglig leder i Birken AS, Jo Gunnar Ellevold, har fått testet den ferske HalvBirken-traseen. HalvBirken arrangeres for første gang i år, for å favne syklistene som finner 92 kilometer over fjellet for tungt for lår og legger.</p>

MELDER OM TØRRE LØYPER: Daglig leder i Birken AS, Jo Gunnar Ellevold, har fått testet den ferske HalvBirken-traseen. HalvBirken arrangeres for første gang i år, for å favne syklistene som finner 92 kilometer over fjellet for tungt for lår og legger.

Bare én av åtte deltagere i årets Birkebeinerritt er kvinner. For første gang arrangeres et halvritt, hvor kvinneandelen er langt mer å skryte av.

Tiltaket kommer etter flere år med lav kvinneandel i det mannstunge sykkelrittet. Daglig leder Jo Gunnar Ellevold i Birken AS varslet i fjor at det kunne bli aktuelt med et såkalt lavterskeltilbud, med lavere skuldre og mindre konkurransejag for å ta merket.

Halvparten er kvinner i halvrittet

Ellevold håper Birkebeinerrittet klarer å favne et bredere lag av befolkningen med den kortere distansen, som teller bare 44 kilometer. Han har dratt lærdom av økte kvinneandeler i de kortere distansene under Birkebeinerrennet og Birkebeinerløpet.

– Når det gjelder rekruttering av kvinner vet vi fra HalvBirken i Birkebeinerløpet at vi har 80 prosent damer. Vi har en tanke om at dette også kan være gyldig for sykkel, og at flere, både damer og menn, kan bli fristet til å prøve en halvdistanse hvor man likevel er en del av Birken-arrangementet uten at man startet turen over fjellet første gangen man deltar, sier daglig leder Jo Gunnar Ellevold i Birken AS til E24. 

Han forteller at dameandelen er større enn i det mannstunge hovedrittet, som holdes lørdag 29. august. I hovedrittet er bare 13,2 prosent av de påmeldte kvinner, mens 49 prosent av påmeldte til HalvBirken er kvinner. Hittil er det 300 påmeldte deltagere til den korteste distansen.

Dere frykter ikke at kortere distanser kan føre til enda lavere kvinneandel i hovedrittet, ved at kvinner velger de korteste distansene, mens menn velger de lengste?

– Det er et lite minefelt, men la meg si det sånn at vi ønsker å ha et tilbud til de aller fleste, så er det opp til den enkelte deltager å finne det arrangementet og distansen som passer best for seg, sier Ellevold.

Dahle Flesjå: – Menn kan kjøpe fri konen

Terrengsyklist og OL-vinner Gunn-Rita Dahle Flesjå ser ingen grunn til at det skal være flere menn enn kvinner som står ved startstreken på Rena neste helg.

– Jeg synes det er et fint tiltak med halvritt. Det er et kjempetilbud og riktig tankegang av Birken. Det bør være flere damer på startstreken, og jeg tror damer vil finne sykling veldig gøy hvis de prøvde. Det er en fantastisk idrett uansett hvilken form og fasong man har, sier hun til E24.

Dahle Flesjå vant OL-gull i grenen rundbane i 2004 i Aten. Hun har en appell til mennene som bare sørger for kvalitetstid til seg selv på sykkelsetet.

– For å få flere damer på startstreken, bør kanskje menn tenke på hvorfor det er så store kjønnsforskjeller. De bør også gjøre en innsats for å få flere damer på startstreken, sier hun.

Hva mener du de bør gjøre?

– De kan motivere konen sin, og kjøpe henne fri. Konen er ofte den som skal bringe og hente, så konene bistår mennene som har det kjempekjekt på sykkel. Hvis man hadde fått ekstern hjelp kunne begge fått det kjekt på sykkel, sier Dahle Flesjå.

<p><b>- INGEN GRUNN TIL KJØNNSFORSKJELLER:</b> Gunn Rita Dahle Flesjå håper flere menn legger til rette for at konene deres kan delta i sykkelritt.<br/></p>

- INGEN GRUNN TIL KJØNNSFORSKJELLER: Gunn Rita Dahle Flesjå håper flere menn legger til rette for at konene deres kan delta i sykkelritt.

Tror på rene kvinneklasser

Syklistveteran Liv Astrid Løkken er til tross for sine 73 år klar for å sykle 92 kilometer over fjellet fra Rena til Lillehammer i hovedrittet om en snau uke.

Raufoss-kvinnen har tatt hele 21 merker i løpet av sykkelkarrieren, og mener halvritt kan være et godt tiltak for å få flere kvinner ut i løypene.

– Mange damer synes dette er for langt, og jeg tror det kan være en ordning for å få med flere. Av de jeg prater med, er det flere som sier rittet er for langt, så jeg tror det kan være en fordel, sier Løkken til E24.

– Jeg for min del synes det er helt greit. Jeg synes det ikke er noe i veien for å sykle rittet.

Hva du selv tenkt på et tiltak for å få flere kvinner med?

– Ja, jeg tror kanskje noen synes det er tøft å starte sammen med mennene. Kanskje hadde flere blitt med hvis det var rene dame- og herreklasser.

– For min del, om jeg ikke kommer med så mange kvinner, er det menn jeg sykler med. Det synes jeg er like greit.

<p><b>HAR SYKLET 21 BIRKEBEINERRITT:</b> Liv Astrid Løkken (t.h.) er sammen med Ninni Tiller (t.v.) rekordholderen blant kvinnene i antall merker. Både Ninni og Liv Astrid tok sitt 21. merke i fjor.</p>

HAR SYKLET 21 BIRKEBEINERRITT: Liv Astrid Løkken (t.h.) er sammen med Ninni Tiller (t.v.) rekordholderen blant kvinnene i antall merker. Både Ninni og Liv Astrid tok sitt 21. merke i fjor.

– Rene autobanen i forhold

Dahle Flesjå peker på at terrengsykkel er en relativt ung idrett med sine 30 år, og at egne dameklasser strider mot grunntanken.

– Idretten ble født med tanken om å ha det gøy på sykkel i skog og mark, både med damer og menn, og vi skal holde på den tanken at dette er en sport og idrett for alle. Kanskje terskelen for nybegynnere kunne vært litt lavere om man hadde egne dameklasser for førstegangsdeltagelse. Enkelte opplever det skummelt og nifst når mennene raser forbi, sier hun.

«Snillere» løyper er heller ingen god idé for Dahl Flesjå, som mener løypene og rittene i Norge er finslepne i forhold til utlandet.

– For oss som driver på vårt nivå med mye stisykling og teknisk, er maratonløpene hjemme rene autobanen i forhold. Jeg tror ikke man må ta vekk det som er mest spennende med syklingen. Hver enkelt utøver har ansvar for å trene seg opp til forholdene, sier hun.

Lavest kvinneandel i det lengste rittet

Halvbirken blir en 44 kilometer lang tur som starter like ved Hafjell Alpinsenter i Øyerfjellet, omtrent to mil nord for Lillehammer, og ender ved Håkonshall på Lillehammer.

– Jeg syklet selv Halvbirken-traseen torsdag. De første 15 kilometerne er en fin naturopplevelse, før deltagerne havner på den ordinære birkebeiner-traseen, sammen med deltagere i UltraBirken og Fredagsbirken, sier Ellevold.

Halvrittet blir arrangert fredag 28. august, sammen med Fredagsbirken på 9,2 mil og UltraBirken på 12 mil. I sistnevnte ritt er bare fem prosent av de påmeldte kvinner.

Utover at et helt nytt ritt er på plass i år, er det ingen endringer i resterende løyper i år, forteller Ellevold.

– Vi driver med å jobbe noen traséendringer, men det er slik at vi ikke kan gjøre små endringer fra et år til det neste, fordi deltagerne konkurrerer med tiden sin fra i fjor. Skal vi endre traseen, må vi gjøre alt samme år. Traseen er derfor helt lik som i fjor, forteller han.

De planlagte traséendringene vil enten komme neste år eller i 2017.

<p>Kartet viser hvor Halvbirken-løypen går.<br/></p>

Kartet viser hvor Halvbirken-løypen går.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå