Fra null til ultra - du kan også løpe langt

Kan en vanlig mosjonist klare å løpe en ultradistanse? Ja, mener våre fire ultraløpere. Bare du har hodet med deg.

<p><b>ULTRA I BYEN:</b> Neste år sprer ultraløptrenden seg til indre Oslo by, med et nytt løp.</p>

ULTRA I BYEN: Neste år sprer ultraløptrenden seg til indre Oslo by, med et nytt løp.

- Ultradistansen er mest en mental øvelse. Alt sitter i hodet, sier Tomas Pinås, ultraløper og løpsarrangør.

Ultra er alle distanser over maraton, men den vanligste distansen å starte på er 50km. Det finnes ultraløp på opp mot 160 kilometer. Ultraløping blir stadig mer populært, både i Norge og verden for øvrig. På ti år er deltakelsen i norske ultraløp sekstendoblet. De to siste årene er deltakerøkningen i Norge på hele 71 prosent.

– Løpsbølgen vi ser i dag har mer med folkehelse, livsstil og kosthold å gjøre enn joggebølgen på 1980-tallet, sier Pinås.

– Ultrabølgen er rett rundt hjørnet, den kommer nå i 2014, spår han.

Tomas Pinås
Tomas Pinås

Vi vil prøve oss på nye utfordringer. Vi vil løpe raskere. Og lengre. For mange kan imidlertid ultraløp virke uoppnåelig. Maraton er det lengste vi klarer å forestille oss. Lengre enn det virker kun mulig for topptrente overmennesker. Er det slik?

Alle kan klare det

– De fleste mosjonister kan trene seg opp til maraton i løpet av ett år. Derfra er ikke

veien lang til ultraløp, sier Jimmy Vika, en av landets mest aktive ultraløpere.

Har du ikke trent før, mener han du bør trene et par år før man melder seg på maraton og ultra. Ellers kan du klare det på et år. Han presiserer at det kreves en god del mer trening og forberedelser til de virkelig lange løpene.

Les også: Nøkkeløkter for langløpere

Også ultraløper Line Mari Langseth mener mosjonister fint kan klare å gjennomføre et ultraløp.

<p>Line Mari Langseth</p>

Line Mari Langseth

– Klarer du å løpe en halvmaraton klarer du en hel maraton, og klarer du maraton klarer du fint en ultradistanse, mener Langseth, som tok tredjeplassen i UltraBirken i år – som en oppkjøring til Norseman XTreme Thriatlon 2. august. Hun anbefaler å bruke god tid – og delta sammen med noen første gang man deltar på et ultraløp.

– Ta det som en tur, bruk tid, gå litt, nyt naturen. Etter hvert som treningsgrunnlaget øker kan man øke ambisjonene, sier Langseth.

Thomas K. Føre, ultraløper og grunnlegger av Northern Runners i Tromsø understreker at ultraløp krever forberedelser.

– Det er nødvendig med et visst treningsgrunnlag over tid om du skal få en positiv opplevelse, sier Føre.

Mental styrke

Jimmy Vika
Jimmy Vika


For å gjennomføre et ultraløp er det også svært viktig med mental styrke.

– Skal du lykkes må du ha en sterk vilje til å fullføre, og du må ikke la negative tanker ta overhånd underveis. Siste halvdel av et ultraløp løper du mest med hodet, sier Jimmy Vika.

Ultraløperne vi har snakket med understreker at mental styrke kan trenes opp, men at man bør være en «stayer» i bunn. Det er også en god egenskap å kjenne sin egen kropp godt. Gjennom trening lærer du å kjenne hvordan kroppen reagerer på ulik påkjenning. Det er nyttig å vite hva du er god for.

– Det hjelper å være sta og målrettet, og litt vill og gal. Bare det at man melder seg på maraton eller ultra er jo et tegn på at man er villig til å pushe seg og teste grenser, sier Thomas K. Føre.

Sosialt og inkluderende

Thomas Føre
Thomas Føre


Ultraløpemiljøet fremheves som ekstremt sosialt og inkluderende.

– Miljøet er ikke så kompetitivt som i en del andre løp. Det er avslappet stemning, alle heier på hverandre og hjelper hverandre, sier Jimmy Vika.

Er du ute etter rå løpsopplevelser, krampe og sterk mestringsfølelse er ultra tingen.

– Det første jeg tenkte da jeg kom i mål på ultradebuten var at dette skal jeg gjøre igjen. Krampe i lår og legger var allerede glemt. Opplevelsen var helt enorm og ga inspirasjon og motivasjon til å fortsette, sier Føre.

Nytt storløp i Oslo

ecoTrail Oslo er et helt nytt løp som arrangeres i Oslo for første gang i 2015. Løpet er unikt da det skal følge de grønne lungene i og rundt hovedstaden. Det blir en naturopplevelse kloss inntil byen. Konseptet er utviklet i Frankrike, og kommer i 2015 til Oslo, Stockholm, Barcelona og Milano . Under følger en omtale av løpet.

Deltakerne kan gå eller løpe 18 km, løpe 45 km – og de aller sprekeste tar fatt på den lengste distansen på 80 km. 80km-løypa går fra Den Norske Opera og Ballett i Bjørvika, følger Akerselva og fortsetter en tur i Nordmarka og Bærumsmarka før den returnerer til Operaen.

Henning Lauridsen er en ivrig ultraløper, og han har testet traséen til ecoTrail.

- Jeg synes løpet har en veldig fin og morsom trasé, og gleder med til å delta på det 80km lange løpet 23. mai 2015, sier han.

Saken ble først publisert på Runner's World

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå