Erklærer krig mot piratkopier

Finn.no innleder samarbeid med kjente merkevareeiere for å få bukt med salg av piratkopier.

Det florerer av falske merkevarer på nettet og det siste året har en økende mengde av kopiene blitt lagt ut for salg på rubrikkannonsene til Finn.no.

Det ønsker den nettbaserte markedsplassen å gjøre noe med. Nå går de sammen med den norske ideelle foreningen Norwegian Anti-Counterfeiting Group (NACG) og danner et varemerkeprogram.

- Vi har opplevd at det er en økende mengde med falske merkevarer som selges på Finn. Dette har økt sammen med mengden av annonser og er bestemt ikke bra for våre brukere. Dette ønsker vi nå å få slutt på, sier COO i Finn.no, Frode Nordseth, til E24.

Programmet skal gi eiere av kjente varemerker beskjed når deres merker er annonsert ute til salg og gir dem mulighet til å kontrollere og stoppe annonser som tilbyr replica-varer.

Vanskelig å kontrollere

Finn.no har hatt en økning på over 50 prosent av sine annonser på markedsplassen Torget, hvor det selges alt fra høytalere til designervesker, det siste året.

Den enorme veksten innebærer at det har blitt stadig vanskeligere for Finn.no å følge med på om varene som legges ut for salg er ekte eller kopier.

- Problemet er at det er vanskelig for oss i vår forhåndskontroll å vite om en vare er falsk eller ekte. Det er veldig lett å komme i diskusjoner om det. Derfor innleder vi altså et samarbeid med varemerkeiere og gir dem mulighet til å sjekke dette selv, sier Nordseth.

Varermerkeeierne får deretter nødvendig informasjon fra Finn.no til en eventuell anmeldelse av straffbare forhold. Hittil Har den nettbaserte markedsplassen innledet et samarbeid med et lite knippe varemerkeeiere, men håper å knytte seg til alle de store innen kort tid.

Finn.nos kamp mot piratkopier er inspirert av et lignende program som nylig ble startet av den svenske nettbaserte markedsplassen Blocket.

Kriger mot piratene

Blant merkevaregigantene som er et ekstremt populært objekt å kopiere er Louis Vuitton. Estimater utført av designerhuset anslår at kun 1 av 100 kvinner som spankulerer rundt med en Louis Vuitton har kjøpt ekte vare. Piratkopierte Louis Vuitton objekter utgjør hele 18 prosent av alle replica-beslag i EU.

Designerhuset har derfor erklært krig mot piratkopierte varer og har en stab på rundt 60 personer, inkludert en advokat i Norge, som jobber fulltid med å komme piratene til livs.

Piratkopiering er et internasjonalt fenomen som i dag opptar rundt syv prosent av den totale verdenshandelen - og er et stort problem for eiere av kjente merkevarer. Salg av ulovlige kopier leder handelen over til den kriminelle delen av samfunnet og økonomien og får investorene til å miste tilliten til markedet. I sin tur leder dette til en nedgang i investeringer.

I EU regner man med at 100.000 arbeidsplasser går tapt hvert år på grunn av handel med piratkopier. I USA regner man med rundt 120 000 tapte arbeidsplasser per år.

På forsiden nå