Kiwi i dansk navnestrid

NorgesGruppens Danmarks-satsing har møtt motbør. Kjeden Netto har registrert og tatt i bruk Kiwi-navnet og mener NorgesGruppen må finne et nytt navn til sine butikker.

Det er ikke alltid deilig å være norsk i Danmark. NorgesGruppen inngikk rett før jul i fjor et samarbeid med den danske kjeden Dagrofa om å lansere Kiwi-butikker i det danske markedet. Nå har de imidlertid møtt motstand fra en av Danmarks mest suksessrike dagligvarekjeder, Netto.

- Ja, vi har en juridisk diskusjon om retten til navnet Kiwi, bekrefter informasjonssjef Erik Eisenberg i Dansk Supermarked, selskapet som eier kjeden Netto.

Han forteller at Kiwi er et navn de har rett til å bruke i forbindelse med utgivelse av blader. I dag er Kiwi Magazin et gratis kundemagasin.

- Men det er Danmarks mest leste dameblad, et livsstilsmagasin tilsvarende Alt for damerne, og det er klart at det er viktig for oss å passe på dette merkenavnet, sier Eisenberg.

Dansk kundemagasin

Konsernsjef Sverre Leiro i NorgesGruppen bekrefter at de har fått brev fra den danske lavpriskjeden vedrørende navnet, men at de ta dette med knusende ro.

- Vi registrerte merkenavnet Kiwi i Danmark i 1998. Så registrerte vi det på nytt i 2000 og 2004, sier Leiro.

Netto hevder likevel at de har krav på navnet, etter at de har brukt navnet siden 2004.

- Vi mener det er en sikker sak at vi kan bruke navnet vårt, sier Leiro.

110 butikker

Derfor fortsetter NorgesGruppen forberedelsene i Danmark. Kiwi-satsingen tar utgangspunkt i en gammel dansk kjede, Alta Discount, som eies av Dagrofa. Allerede i august skal de første Kiwi-butikkene åpnes. Alta-kjeden består av 55 butikker, og 50 av dem skal åpne som Kiwi-butikker før nyttår i år.

- Så skal 60 nye butikker åpnes innen 2010, men jeg tror det blir flere, sier Leiro.

Butikkene skal omsette for 1,5 milliarder kroner i år, mens Leiro gjør regning med en omsetning på 3,3 milliarder i 2010.

Det danske dagligvaremarkedet markedet domineres av kjedene Netto, Fakta, Aldi og Lidl. Disse er typiske billigbutikker med lave priser og lite utvalg. Kiwi kommer inn i kategorien som kalles "soft discount", butikker med litt større utvalg.

Kamp med Rema

Leiro legger ikke skjul på at han håper samarbeidet med danskene blir langsiktig. Lykkes de her, ser han ikke bort fra at de kommer til å rette blikket mot Sverige også.

- Vi ønsker å bli en større skandinavisk dagligvarekjede, sier han.

I dag har NorgesGruppen 39,2 prosent markedsandel i det norske dagligvaremarkedet, og er den klart største aktøren her i landet. Kiwi er den nest største dagligvarekjeden her i landet, regnet i netto omsetning, kun slått av Reitangruppens Rema 1000.

Bare få dager etter at NorgesGruppen offentliggjorde samarbeidet med Dagrofa, offentliggjorde Reitangruppen at de økte eierandelen i det danske distribusjonsselskapet Edeka Danmark. I dag har Rema 1000 mer enn 150 butikker i Danmark. Med det nye distribusjonsselskapet håper de å få større handlingsrom til å effektivisere og redusere kostnadene.

Flere nyheter på E24.

På forsiden nå