Kongsberg Maritime kaster inn håndkleet: Må bla opp 95 mill.

Kongsberg Maritime må erkjenne at de har tapt rettslaget mot erkerivalen Rolls-Royce Marine. Nå trekker Kongsberg anken sin.


<p><b>BLE SAKSØKT:</b> Rolls-Royce Marine saksøkte Kongsberg Evotec for brudd på Markedsføringsloven og vant. Evotec er et datterselskap av Kongsberg Maritime, der Geir Håøy er sjef (avbildet).</p>

BLE SAKSØKT: Rolls-Royce Marine saksøkte Kongsberg Evotec for brudd på Markedsføringsloven og vant. Evotec er et datterselskap av Kongsberg Maritime, der Geir Håøy er sjef (avbildet).

Kongsberg Maritime tapte i juni i år saken der erkerivalen Rolls-Royce Marine hadde gått til søksmål. I en enstemmig dom fra Sunnmøre tingrett ble Kongsberg Maritime, et datterselskap av Kongsberg Gruppen, dømt til å betale 95 millioner i erstatning.

Beløpet ble allerede bokført i Kongsberg Gruppens regnskaper for andre kvartal 2015.

Rolls-Royce fikk ikke medhold på alle punktene de anla, og fikk heller ikke dekket saksomkostningene sine. Kongsberg Maritime valgte å anke saken, men nå, et knapt halvår senere, trekker selskapet hele anken og godtar dermed dommen.

Sunnmøre tingrett slo fast at Kongsberg Evotec, et datterselskap av Kongsberg Maritime, hadde brutt Markedsføringsloven, men tingretten ga ikke medhold i Rolls-Royces krav om at retten måtte legge ned produksjon- og salgsforbud for flere av Kongsbergs produkter.

Rolls-Royce saksøkte fordi de mener Kongsberg Evotec har brukt teknisk informasjon om deres produkter som et springbrett for å utvikle sine egne produkter, i tillegg til at de mener at Kongsberg har brukt Rolls-Royces underleverandører. Kongsberg Evotec mener på sin side at de ikke har brutt loven eller utnyttet Rolls-Royces tegninger og teknisk informasjon.

Tingretten slo også fast at tegninger som tilhørte Rolls-Royce fantes på datasystemene til Kongsberg Evotec, ettersom ansatte hadde tatt dem med fra tiden sin hos et datterselskap til Rolls-Royce, og at enkelte produkter fra Kongsberg Evotec hadde identiske dimensjoner som Rolls-Royce sine på mange områder.

«Slik retten ser det, har Kongsberg Evotec drevet illojal konkurranse over lang tid. At Rolls-Royce Marine ville fått PGS-kontrakten om ikke Kongsberg Evotec hadde kommet i posisjon gjennom sine illojale konkurransehandlinger, finner retten overveiende sannsynlig», skrev Sunnmøre tingrett i dommen fra juni.

– Har tatt mye ressurser og oppmerksomhet

Kongsberg Gruppen skriver i en børsmelding fredag at Kongsberg Evotecs «innstilling til tingrettsdommen er uforandret». Likevel mener de at saken har tatt så mye ressurser og oppmerksomhet at man nå har tatt beslutningen om å trekke anken.

«Fremfor å måtte bruke ytterligere krefter og ressurser på en videre rettsprosess i en krevende tid for hele den maritime bransjen, har Kongsberg Evotec AS besluttet å trekke anken. Selskapet ønsker nå å bruke tiden fremover på å fokusere fullt ut på drift og videreutvikling av virksomheten», skriver Kongsberg i børsmeldingen.

Tok med seg tegninger

Striden handler om at Rolls-Royce Marine mener Kongsberg Maritime urettmessig sikret seg kunnskap og teknologi eid av Rolls-Royce-systemet gjennom et oppkjøp Kongsberg gjorde i 2011.

Begge selskapene utvikler og selger forskjellige typer utstyr og løsninger innenfor mange av de samme segmentene til shipping- og offshorenæringene. Begge selskapene anses som ledende aktører globalt, og de kniver dermed om mange av de samme kundene.

Det hele startet tilbake i januar 2006 da selskapet Odim ASA kjøpte Hydrakraft AS, som hovedsakelig drev med produkter innen hydraulikk, vinsjer og lastehåndteringssystemer, samt en mindre virksomhet rettet mot utstyr til seismikkselskap. Fire ansatte i Hydrakraft gikk senere ut av Odim i april 2006 og startet sin egen bedrift, kalt Evomec AS. Det er denne bedriften som ble kjøpt av Kongsberg Gruppen i 2010, og døpt om til Kongsberg Evotec.

Før Kongsberg Gruppen kjøpte Evomec samarbeidet det nyoppstartede selskapet med Odim om leveranser til seismikkselskapet PGS sine fartøy. Evomec inngikk også samarbeidsavtaler med Rolls-Royce Marine før Kongsberg kom på banen.

Evomecs partnere begynte imidlertid å stille spørsmål ved måten selskapet opptrådte. Ifølge Rolls-Royce kom det lite ut av samarbeidsavtalen med Evomec, og i 2007 sendte Odims advokat et brev til Evomec for å minne dem på reglene i markedsføringsloven.

I 2009 skrev Odims advokat et nytt brev til Evomec der de sa at de hadde blitt oppmerksomme på at Evomec produserte og solgte produkter som «fremsto som rene etterligninger» av det Odim hadde funnet opp.

Rolls-Royce Marine kjøpte Odim ASA for to milliarder kroner i februar 2010. Senere samme år kjempet Odim, som nå var en del av Rolls-Royce, og Evomec om å levere utstyr til nye seismikkskip til PGS. Evomec kontrakten, men måtte utlyse stillinger for å levere ordren etter avtalen. Både ansatte i Rolls-Royce Marine og Odim søkte og takket ja til tilbudet.

Tingretten har brukt mye tid på å sammenligne de forskjellige produktene og løsningene til Rolls-Royce og Kongsberg Evotec for å se om det er snakk om lovstridig kopiering og misbruk av intellektuell eiendom. Retten skriver at ansatte i Hydrakraft som senere gikk over til Kongsberg hadde tatt med seg tegninger:

Om en av personene som startet Evomec skriver tingretten at han «overførte tegningsfiler, herunder tegning av bremsesylinderen, til sin hjemme-pc. Tegningen ble senere funnet på Kongsberg Evotecs datasystem».

Tingretten bemerker også at et såkalt Band Brake-produkt (bremsebånd) fra Kongsberg Evotec fra perioden 2007 til 2009 på mange områder hadde «identiske mål» med de fra Rolls-Royce i perioden 2005 til 2008, selv om noen av likhetene «kan forklares ut fra kundekrav, standarder og funksjonalitet», ifølge dommen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå