Kystverket tok arrest i gigantisk cruiseskip

Rederiet hadde ubetalte regninger på rundt 600.000 kroner.

<p><b>RUVER:</b> «Independence of the Seas», som da var verdens største cruiseskip, ved kai i Oslo i april 2008.</p>

RUVER: «Independence of the Seas», som da var verdens største cruiseskip, ved kai i Oslo i april 2008.

Namsmannen har i dag tatt arrest i cruiseskipet «Independence of the Seas» som ligger til kai i Ålesund.

Det fremgår i en pressemelding fra Kystverket, som NRK.no var først til å referere.

Skipet er et av verdens største cruiseskip og kan huse opp til 4.370 passasjerer og et mannskap på 1.360 sjeler.

«Kravet gjaldt losavgifter og sikkerhetsavgift fra flere seilaser gjennomført i 2013. Det beløpte seg til rundt kroner 600 000,-. Avgiftene skulle vært betalt i midten av oktober i fjor,» heter det i pressemeldingen fra Kystverket.

Småpenger

Beløpet burde i seg selv være enkelt for cruiserederiet å betale. Skipet en del av flåten til Royal Caribbean Cruises (RCL). Selskapet er børsnotert og har en markedsverdi på nesten 68 milliarder kroner.

Kystverket skriver i sin pressemelding at forsinket betalt fra enkelte cruiserederier har vært et problem og at administrasjonen i flere år har jobbet med å få rederiene til å betale punktlig.

«Lostjenesten er 100 % brukerfinansiert, og Kystverket er derfor avhengig av å få inn betaling for sine tjenester i rett tid,» heter det i pressemeldingen fra Kystverket.

- Det hender at det har gått mange måneder; opp i år, før det utestående har blitt betalt. Slik kan vi ikke operere, sier avdelingsdirektør for sjøsikkerhet i Kystverket, Arve Dimmen, i pressemeldingen.

Kapteinen ordnet opp

Det gigantiske cruiseskipet ble ikke værende i arrest særlig lenge.

«Kapteinen kontaktet rederiet umiddelbart etter at Namsmannen hadde forkynt sitt budskap. I løpet av en drøy time var gjelden betalt, og fartøyet ble frigitt,» heter det i pressemeldingen fra Kystverket.

Det har så langt ikke lykkes E24 å komme i kontakt med pressetalskvinne Ellen Stebekk i RCL.

Agenter

Kystverket skriver i sin pressemelding at mange cruiserederier benytter seg av lokale skipsagenter som tar seg av det praktiske knyttet til skipsanløpene, inkludert betaling for Kystverkets tjenester.

Kystverket skriver at de de siste årene har intensivert arbeidet for å få inn pengene og at de har kontaktet rederiene med dårligst betalingshistorikk direkte. Det har resultert i at omkring halvparten av det utestående fra cruiserederiene er innbetalt.

- Dette er en ressurskrevende måte å jobbe på, og vi ønsker nå å øke trykket slik at vi unngår dette i framtiden, sier Dimmen.

Ny loslov

For Dimmen og hans kolleger er det imidlertid et problem at mange av rederiene har sine kontorer i utlandet og at de er vanskelig å nå.

I forslaget til ny loslov er det imidlertid foreslått at agenten skal dele ansvaret med rederiet for at losavgiftene faktisk blir betalt.

«Det vil i så fall gjøre det enklere for Kystverket å holde agenten ansvarlig,» skriver Kystverket i pressemeldingen.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå