Norsk rederi siktet av Økokrim for miljøkriminalitet

Skandaleskipet «Harrier» skulle sendes til Pakistan for opphugging på stranden, mener Økokrim. Nå bekrefter de at flere er siktet i saken.


<p><b>SKULLE BEACHES:</b> Økokrim mener lasteskipet «Harrier», som tidligere het «Tide Carrier» skulle sendes til Pakistan for såkalt «beaching».</p>

SKULLE BEACHES: Økokrim mener lasteskipet «Harrier», som tidligere het «Tide Carrier» skulle sendes til Pakistan for såkalt «beaching».

Økokrim har siktet to av selskapene til en norsk reder for miljøkriminalitet, skriver Dagens Næringsliv. Økokrim bekrefter siktelsene overfor E24.

De mener skandaleskipet «Harrier» etter planen skulle bli sendt til ulovlig opphugging i Pakistan.

Politiadvokat Magnus Engh Juel i Økokrim bekrefter at de to selskapene Eide Marine Services og Eide Marine Eiendom er siktet, i tillegg til det Singapore-baserte selskapet Wirana Shipping Corporation, som de mener skulle kjøpe «Harrier» med det formål å selge skipet til opphugging.

– Det er flere siktede i saken, men jeg har på nåværende tidspunkt ikke anledning til å gå inn på hvor mange eller hvem dette er, sier Juel til E24.

Siktet i fjor vår

Ifølge Juel fikk selskapene status som siktet allerede på vårparten i 2017, da Bergen tingrett ga tillatelse til bruk av tvangsmidler, altså ransakelse, i saken. Økokrim tok over saken fra Vest politidistrikt på 25. oktober 2017, opplyser Juel.

– Siktelsen går på ulovlig eksport av avfall. Det er tre rettssubjekter, og dermed litt ulikt hva siktelsene lyder, men sakens kjerne er ulovlig eksport av avfall, og mistanken er at det har skjedd i strid med avfallsforskriftens regler om grensekryssende forsendelse av avfall, sier politiadvokaten.

Avfallsforskriften er hjemlet i Forurensingsloven, legger Juel til.

– I korte trekk handler det om at hvis du skal eksportere avfall fra Norge til utlandet, så er det spesielle regler som gjelder. Adgangen til å eksportere avfall til land utenfor OECD er snever.

– Sittet i lange avhør

Det var rederens forsvarer, advokat Arild Dyngeland, som først bekreftet siktelsene overfor Dagens Næringsliv.

– Siktelsene går ut på at man har hatt en tanke om å skrape skipet, sier Dyngeland til avisen.

Dyngeland sier at hans klient ikke erkjenner straffskyld og ikke er personlig siktet.

– Min klient erkjenner ikke straffskyld. Han har bidratt til sakens opplysning og sittet til lange avhør, sier Dyngeland.

Forrige uke ble det kjent at politiet har gått i gang med å etterforske bakgrunnen til lasteskipet som fikk motorhavari utenfor Jæren i februar 2017.

– Vi mener det er overveiende sannsynlig at «Harrier» var på vei til ulovlig opphugging i Pakistan, sa Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet, i forrige uke.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå