Norske forsikringsselskaper kobles til skandaleskip

«Harrier» var forsikret for sjøreisen frem til bestemmelsesstedet Gadani i Pakistan, hvor Økokrim mener skipet skulle hugges opp ulovlig.


<p><b>MOTORHAVARI</b>: «Tide Carrier», senere kalt «Eide Carrier» og «Harrier», fikk motorstopp utenfor Jæren i februar 2017. Siden har det vært holdt igjen på mistanke om planer om ulovlig opphugging i Pakistan.</p>

MOTORHAVARI: «Tide Carrier», senere kalt «Eide Carrier» og «Harrier», fikk motorstopp utenfor Jæren i februar 2017. Siden har det vært holdt igjen på mistanke om planer om ulovlig opphugging i Pakistan.

Norske selskaper bidro med forsikring da skandaleskipet «Harrier» (tidligere «Tide Carrier») skulle fraktes ut av landet til det Økokrim mener var ulovlig opphugging på Gadani-stranden i Pakistan, ifølge Dagens Næringsliv.

Flere norske forsikringsaktører bekrefter overfor avisen at de er blitt kontaktet av Økokrim i forbindelse med granskingen.

Da «Harrier» fikk motorhavari utenfor Jæren i februar i fjor, fant Sjøfartsdirektøratet og Miljødirektoratet et forsikringsbevis om bord som viser at «Harrier» var forsikret for reisen til Pakistan.

Forsikringsbeviset hadde tittelen «Break Up Voyage», som kan oversettes med «reise til skrapingsdestinasjon». Det kostet 6500 amerikanske dollar, tilsvarende 54.764 kroner, skriver avisen.

Bekrefter dialog

Av aktørene som står oppført på beviset er forsikringsmeglerne i CR Nordic (tidligere Henschien Insurance), agentselskapet Skuld Marine Agency og Assuranceforeningen Skuld (Gjensidige).

CR Nordic ønsker ikke å kommentere saken så lenge det pågår en etterforskning. Skuld Marine Agency sier at selskapet ikke er siktet i saken.

– Det har vært dialog med politiet. Utover det har jeg ingen kommentar til etterforskningen. Skuld Marine Agency er ikke siktet i saken, sier styreleder Ståle Hansen i agentselskapet Skuld Marine Agency til Dagens Næringsliv.

Fra før er det kjent at rederen Georg Eide og hans selskaper Eide Marine Services og Eide Marine Eiendom allerede er siktet i saken. I tillegg har Økokrim siktet det Singapore-baserte selskapet Wirana Shipping Corporation, som de mener kjøpte «Harrier» med det formål å sende til opphugging.

Politiadvokat Magnus Engh Juel i Økokrim opplyste til E24 i forrige uke at det var enda flere siktede i saken, uten at han ville gå inn på hvem eller hvor mange det gjaldt.

Ble holdt igjen

Etter motorhavariet den 22. februar 2017 beordret Miljødirektoratet skipet til å bli liggende i Gismarkvik havn frem til de kunne være sikre på at skipet ikke var på vei til ulovlig opphugging.

De mente da at «Harrier» hadde store mengder oljeholdig avfall om bord.

– Vi mener det er overveiende sannsynlig at Harrier var på vei til ulovlig opphogging i Pakistan, sa Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet, i april 2017.

Seksjonssjef Einar Knutsen i Miljødirektoratet mente avfallet ombord ikke hadde kommet fra normal drift av skipet.

– Selv om det fremdeles er noe uklart hva slags type avfall dette er, mener vi dette er avfall som faller inn under grensekryssregelverket, som krever tillatelse fra oss for eksport, sier han til avisen.

Opphuggingen på stranden i Pakistan, såkalt «beaching», foregår uten faste installasjoner og er til stor fare for arbeiderne, mener miljømyndighetene. Dessuten skylles miljøfarlige avfallsrester tilbake ut i havet, fordi skipene ikke plasseres i tørrdokk, men grunnstøtes på stranden ved høyvann og hogges opp for hånd ved fjære sjø.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå