Orkla vant frem i «potetgull-saken»

Orkla Confectionary & Snacks kan bruke den omstridte betegnelsen på frityrstekte potetflak, slår Borgarting lagmannsrett fast.


<p><b>FRITT(ERT) FREM:</b> Ja, denne typen snacks kan omtales som «potetgull», mener Borgarting lagmannsrett.</p>

FRITT(ERT) FREM: Ja, denne typen snacks kan omtales som «potetgull», mener Borgarting lagmannsrett.

Potetgull, potetgull, potetgull.

Fredag falt lagmannsrettens dom i den mye omtalte såkalte «potetgull-saken», og retten besluttet at anken av tingrettens dom forkastes.

Orkla Confectionary & Snacks kan dermed bruke betegnelsen «potetgull» i sin markedsføring uten å krenke rettighetene til Maarud.

Maarud og Estralla Brands må i tillegg betale 806.596 kroner og femti øre i saksomkostninger til Orkla.

Bakgrunnen for striden er en varemerkeregistrering Estrella Maarud Brands fikk innvilget i 2010. Varemerket var «potetgull», og gjaldt for «snacksprodukter basert på poteter».

Orkla ønsket imidlertid også å benytte ordet «potetgull» på sine snacksprodukter basert på poteter, og tok saken til retten.

Går lenger enn tingretten

I dommen fra Oslo tingrett fra 30. september i fjor står det at varemerkeregistreringen er ugyldig. Orklas krav om en såkalt fastsettelsesdom for bruk av betegnelsen ble imidlertid avvist.

I en kjennelse fra i våres avviste Borgarting en midlertidig forføyning etter begjæring fra Maarud, og det samme gjorde Høyesterett. I dag falt den endelige dommen:

«Lagmannsretten har i likhet med tingretten kommet til at registreringen av varemerket POTETGULL i 2010 er ugyldig, og at Maaruds anke må forkastes», skriver lagmannsretten.

Saken fortsetter under videovinduet ...

De går sågar lenger enn Oslo tingrett.

«I motsetning til tingretten er imidlertid lagmannsretten kommet til at Orkla har rettslig interesse i å få fastsettelsesdom på rett til å bruke betegnelsen potetgull i sin markedsføring, og at påstanden er tilstrekkelig konkretisert. Maarud må erstatte Orklas saksomkostninger for lagmannsretten. Saken har ikke vært tvilsom.»

Lagmannsretten mener at forbrukerne, da varemerket ble registrert, oppfattet uttrykket «potetgull» som en generisk betegnelse. Dette synet er basert på markedsundersøkelser og utstrakt bruk i ulike former for litteratur og offentlige dokumenter.

Orkla-jubel

– Utfallet er kjempebra for oss. Vi har fått fullt medhold i alle våre krav, og retten støtter all vår dokumentasjon, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Orkla Confectionary & Snacks til E24.

Han mener at det er unaturlig for Orkla å snakke et annet språk enn forbrukerne.

– Folk snakker om potetgull, og det er den vanligste terminologien. Nå slår lagmannsretten fast at det ordet kan brukes av alle.

Orkla avventer at dommen blir rettskraftig og bedyrer at de ikke har noen konkrete planer for utstrakt bruk av ordet, men det vil stå i annonser og på produktene fremover.

– Det er veldig viktig å få avklart at dette er et vanlig ord, og ikke Maaruds varemerke. Dommen er veldig grundig, og det er vi veldig glade for. Det er den fjerde rettsaken vi får medhold i, og et signal om at domstolene er enige med oss, sier Rønning.

Skuffelse hos Maarud

Administrerende direktør Chris Samways i Maarud hadde nettopp fått dommen da E24 snakket med ham.

– Jeg har ikke hatt tid til å sette meg ordentlig inn i detaljene ennå, men det jeg kan si er at dette er en skuffende dag for Maarud. Vi ble ikke hørt. Det er heller ikke en god dag for norske varemerkeeiere, sier han.

Maarud vil nå bruke litt tid før de bestemmer seg for hva de skal gjøre videre og om en anke til Høyesterett er aktuelt, opplyser Samways.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå