Posten saksøker Volvo og 14 andre selskaper for kartellvirksomhet

Lastebilprodusentene fikk milliardbøter for konkurransesamarbeidet i 2016. Nå går Posten Norge til sak.



<p><b>KARTELL</b>: Posten Norge krever erstatning fra flere lastebilprodusenter for kartellvirksomheten de drev gjennom 14 år. Arkivfoto.</p>

KARTELL: Posten Norge krever erstatning fra flere lastebilprodusenter for kartellvirksomheten de drev gjennom 14 år. Arkivfoto.

Posten Norge har tatt ut stevning mot fem lastebilprodusenter og totalt 15 selskaper for å ha drevet ulovlig konkurransevridning i 14 år, bekrefter advokat Rasmus Asbjørnsen i Advokatfirmaet Haavind overfor E24.

– Posten har et helt rettmessig erstatningskrav på grunn av kartellsamarbeidet, sier Asbjørnsen, som ikke vil gå inn på detaljer i kravet fra Posten Norge.

Produsentene Volvo/Renault, Man, Daf, Daimler, Iveco og Scania ble i 2011 etterforsket av EU-kommisjonen, som mente at produsentene brøt EUs konkurranselover ved å samarbeide om prisene på lastebilene de solgte.

Milliardbøter

I juli 2016 inngikk Kommisjonen et forlik med samtlige utenom Scania. Volvo/Renault, Daimler, Iveco og Daf ble ilagt en bot på totalt oppunder 28 milliarder kroner, mens Man fikk full immunitet overfor Kommisjonen for å ha avslørt kartellet.

Scania nektet på sin side for å ha noe med kartellet å gjøre, og ble i stedet ilagt en egen bot av EU-kommisjonen på rundt 8,2 milliarder kroner.

Nå velger Posten Norge, som den første her til lands, å saksøke produsentene for det ulovlige samarbeidet.

– Posten har tatt ut stevning, og det er blitt inngitt et tilsvar med påstand om avvisning, fordi lastebilprodusentene mener at de, som hjemmehørende i andre EØS-stater, ikke kan saksøkes i Norge. Det reiser seg da noen spørsmål om Luganokonvensjonen, og Posten mener at konvensjonen åpner for at disse produsentene kan saksøkes i Norge. Dette følger også av rettspraksis i EU-domstolen og Høyesterett, sier Asbjørnsen.

Han forteller at lastebilprodusentene nå bruker betydelige ressurser for å forsøke å hindre at saken behandles for norske domstoler.

– Problemstillingen som motparten har valgt å reise, kjenner vi igjen fra andre tilsvarende saker, sier advokaten.

Avgjøres onsdag

Totalt ni advokater og advokatfullmektiger i fem forskjellige advokatfirmaer representerer de 15 saksøkte selskapene i saken. Ingen av dem ønsker å kommentere omstendighetene i saken, men viser til at partene vil fremme sitt syn i retten.

Det er advokatfirmaene Wikborg Rein, Sands, Thommessen, Wiersholm og Selmer som er hyret inn for henholdsvis Volvo, Iveco, Daf, Man og Daimler.

Partene møtes i Oslo tingrett mandag til et forberedende rettsmøte, hvor lastebilprodusentene vil hevde at de ikke kan saksøkes i Norge.

Samtidig får E24 opplyst at det eneste norske selskapet på listen over saksøkte, Volvo Norge, vil bli sentralt i diskusjonen. Volvo Norge var ikke en del av EU-kommisjonens etterforskning og forliket i 2016, og de saksøkte vil i retten hevde at dette selskapet brukes som et «anker» for å kunne saksøke de andre selskapene.

Det er satt av to og en halv dag til saken i første omgang. En eventuell hovedforhandling ligger et stykke lenger frem i tid.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå