ESA godkjenner statens kompensasjon til Hurtigruten

EFTAs overvåkingsorgan ESA gir tommel opp til statens milliardstøtte.


<p><b>FÅR MASSIV STATSSTØTTE:</b> Hurtigrutens MS Trollfjord til kai i Oslo.</p>

FÅR MASSIV STATSSTØTTE: Hurtigrutens MS Trollfjord til kai i Oslo.

EFTAs overvåkningsorgan ESA godkjenner statens kompensasjon til Hurtigruten, opplyses det i en pressemelding.

Norge betaler Hurtigruten for å drive kystruten mellom Bergen og Kirkenes i årene 2012 til 2019.

Denne kystruteavtalen er nå godkjent, sier ESA-president Sven Erik Svedman.

– Men vi oppfordrer samtidig Norge til å åpne for mer konkurranse i offentlige anskaffelsesprosesser av denne størrelsen i fremtiden, sier Svedman i en kommentar.

Inngikk milliardavtale

Avtalen ble mellom Hurtigruten og staten ble inngått tilbake i 2011, og har en verdi på 5,12 milliarder kroner i perioden.

Etter at ESA mottok to klager ble det i desember 2015 besluttet igangsatt undersøkelser om Hurtigruten hadde fått for mye betalt for tjenester selskapet utfører for det offentlige.

Denne ble innledet i desember 2015 og omfattet undersøkelse av om avtalen innebærer overkompensasjon og kryss-subsidiering i strid med EØS-reglene.

Nå har altså ESA konkludert med at det ikke funnet klare bevis på overkompensasjon og kryss-subsidiering.

Hurtigruten mottar kompensasjonen fra staten for å sørge for daglige fergeavganger med stopp i 34 havner.

I meldingen heter det at «EØS-avtalen tillater kompensasjon til tjenester av allmenn økonomisk betydning når markedet selv ikke leverer dem – slik tilfellet er for kystruten mellom Bergen og Kirkenes».

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå