Ryanair tvinges til å betale

Lavprisselskapet Ryanair er dømt til å betale erstatning.

Det irske billigflyselskapet Ryanair er dømt til å erstatte en stor del av utgiftene et ektepar fikk for å komme seg hjem etter at Ryanair avlyste en flyging.

Det svenske forbrukerombudet ser dommen som prinsipielt viktig.

– Dommen er i stor grad en seier. De fikk jo erstatning i samsvar med den EU-regel vi viste til, sier Daniel Karfs, jurist hos det svenske forbrukerombudet, Konsumentombudsmannen (KO).

Paret reiste til Brussel i mai 2006. Rett før hjemreise fikk de vite at flyet var innstilt, og at de først kunne få nye billetter tre dager senere. Det hadde ikke paret tid til å vente på, og reiste hjem med tog, leiebil og drosje som de betalte selv.

Ryanair betalte tilbake 322 kroner for flybilletten, men ikke noe annet. Nå er paret tilkjent 2325 kroner hver, nesten halvparten av det de brukte, blant annet fordi Ryanair ikke hadde noe overbevisende svar på hvorfor paret ikke kunne settes på et annet fly.

KOs jurist Karfs sier det ikke er avgjort om saken blir anket.

Les flere økonominyheter på E24.

På forsiden nå