Taxikø halvert da kontrollørene dukket opp

Da drosjekontrollørene dukket opp på drosjeholdeplassen på Oslo S, forsvant halvparten av bilene på få minutter.

FIKK ANNET Å GJØRE: Drosjekøen ble halvert da kontrollørene kom. Illustrasjonsbilde.
FIKK ANNET Å GJØRE: Drosjekøen ble halvert da kontrollørene kom. Illustrasjonsbilde.

Drosjebransjen i Oslo har i mange år slitt med et stempel som useriøs. Resultatet av en kontroll som ble gjennomført 6. og 7. desember, tyder på at det fortsatt er mye grums å rydde opp i.

- Vi merket oss at halve drosjeholdeplassen på Oslo S ble tømt på få minutter da kontrolletatene ankom, sier fungerende avdelingsdirektør Erik Nilsen i Skatt øst.

I løpet av de to dagene ble rundt 220 sjåfører og løyvehavere i drosjenæringen i Oslo og Akershus kontrollert. Svart arbeid, uregistrerte arbeidstakere og tekniske feil var blant funnene.

- Ønsker mer kontroll

- Vi synes at det er kjempeflott at man nå er igang med kontroller, sier administrerende direktør i Oslo Taxi, Svein-Erik Marø Ovesen, til E24.

Ifølge Ovesen har selskapet i flere år ønsket at myndightene skal stille strengere krav til drosjenæringen. Det er det som må til for å få bukt med problemene i bransjen, mener han.

- Kjernen i vårt krav er at det innføres felles kvalitetsstandarder, hyppigere kontroller og et sanksjonssystem som sørger for å gripe inn, sier han.

LES OGSÅ: - Dette er verdens verste jobber

Store mangler

Aksjonen i starten av desember var et samarbeid mellom ni forskjellige offentlige etater. Aksjonen hadde som mål å kontrollere løyvedokumenter og taksametre, samt avsløre svart omsetning, svart avlønning av sjåfører og mulig forsøk på trygdesvindel.

35 av de kontrollerte sjåførene var ikke innmeldt i arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret. I tillegg arbeidet 6-8 personer utover det som er innrapportert til Nav og skattemyndighetene, og 41 av 207 kontrollerte biler hadde tekniske feil.

Én av de kontrollerte sjåførene hadde ikke levert inn verken selvangivelse eller merverdiavgiftsoppgaver og har tidligere blitt skjønnslignet for 10 millioner kroner.

- Gir gebyrer

Ovesen i Oslo Taxi sier han ikke har anledning til si om selskapets sjåfører er blant de som ble tatt i aksjonen.

- Hvis det er lovbrudd som blir avdekket, forholder vi oss til at reaksjonen må komme fra myndighetene. Vi har jo for eksempel sett at sjåfører er fratatt løyve etter skatteunndragelse.

-Når det gjelder andre forhold som for eksempel går på kvaliteten på servicen, uniformering, bilenes standard og slikt, kan vi reagere med gebyrer, sier han.

Kontrollbehov

Fire biler ble avskiltet under kontrollen i desember, på grunn av feil og mangler på løyve.

– Funnene i denne kontrollen tyder på at det fortsatt er manglende seriøsitet i deler av denne bransjen og et fortsatt behov for kontroll, mener Nilsen i Skatt øst.

Ovesen i Oslo Taxi spiller ballen over til politikerne i Oslo.

- Forrige byråd holdt på å komme med en ny lokal drosjeforskrift, men det ble somlet mye. I hele denne perioden har vi krevd at felles kvalitetsstandarder for drosjesentralene må bli innført. Nå har det nye byrådet sett på drosjeforslaget på nytt, og vi venter at det skjer en utvikling i saken allerede i januar, sier Ovesen.

- Bedre opplæring

Norges Taxiforbund mener at Samferdselsdepartementet må skjerpe kontrollen med opplæringen av drosjesjåfører, men mener at drosjenæringen i all hovedsak nå er ryddig og redelig.

- Samferdselsdepartementet har i trekvart år hatt en rapport som viser at det er mulig å omgå eller jukse på enkelte aktørers kurs. Det må nå komme regler som kan gjøre dette mer betryggende, sier direktør Lars Hjelmeng.

Hjelmeng mener resultatet av den siste kontrollen er skuffende.

- Dette er ikke bra, og det er beklagelig at ikke alle løyvehaverne forstår sitt ansvar. Men samtidig understreker det hvorfor forbundet så lenge har krevd bedre kontroll med at de som får løyver, også gjennomfører nødvendig opplæring, sier Hjelmeng.

Les også:

På forsiden nå