Vil tjene penger på «rett til å bli glemt»-loven

Norske konsulenter har en startpris på 800 kroner for å skrive en «slett meg-søknad» til Google for deg. - Dette er ikke en arena for omdømmeeksperter, mener IKT Norge.

<p><b>NY FORRETNINGSMULIGHET:</b> Flere konsulentfirmaer tar nå betalt for å hjelpe kunder med søknaden til Google om å fjerne uønsket innhold fra deres søkeresultater.</p>

NY FORRETNINGSMULIGHET: Flere konsulentfirmaer tar nå betalt for å hjelpe kunder med søknaden til Google om å fjerne uønsket innhold fra deres søkeresultater.

Etter at EU-domstolen i midten av mai fastslo at internettbrukere har en «rett til å bli glemt», og Google for rundt to uker siden begynte å slette søkeresultater i Europa, har det åpnet seg et nytt marked for såkalte omdømmekonsulenter.

Også i Norge tilbyr flere selskaper sin hjelp til folk som vil bli slettet fra nettet. Prislapp: Fra 800 til opp mot 15.000 kroner.

- Vi kan aldri garantere at Google vil fjerne innholdet folk ber om, men vi hjelper folk med å fylle ut søknaden og sende inn det som trengs av dokumentasjon, sier markedsføringskonsulent i SEO Media Norge, Stig Helgesen, til E24.

Google har allerede mottatt 70.000 søknader om å fjerne uønskede lenker fra sine søkeresultater. Det inkluderer 861 søknader fra Norge, ifølge NRK.

Søknadene har fosset inn til Google, og noen av avgjørelsene har skapt debatt.

- Forbeholdt privatpersoner

- Dette er absolutt ikke en arena der omdømmeeksperter hører hjemme, og det er svært uheldig om det skulle bli det, sier Per Morten Hoff, generalsekretær i IKT Norge.

Han mener «retten til å bli glemt» må forbeholdes privatpersoner, og har liten tro på at «mannen i gata» trenger en omdømmekonsulent for å bli hørt av Google.

- En skal ikke se bort fra at det kan hjelpe en person som ikke har all verdens trening i å skrive gode argumentasjonsrekker, men da får man heller spørre en bekjent om hjelp, mener Hoff.

- Ofte er det snakk om å fjerne feilaktig informasjon, som tiltaler som fortsatt siteres når personen egentlig ble frifunnet, og så videre. I den sammenheng er dette en nyttig og fornuftig ordning, fortsetter han.

Flest bilder

Helgesen i SEO Media forteller at hans konsulentfirma har fått mange henvendelser, både fra enkeltpersoner og firmaer, om hjelp til å sende en søknad til Google.

- Det tar jo ganske lang tid å få svar, men så langt har vi sendt inn mellom 150 og 170 søknader. 18 er blitt innvilget og syv er avslått så langt, sier Helgesen.

Ifølge konsulenten gjelder de fleste henvendelsene spørsmål om hjelp til å få fjernet bilder.

- Det kan være folk som har fått jobb som advokat, i et kjent firma eller lignende, og som vil fjerne bilder fra studietiden, og så videre. Det kan jo også angå firmakundene våre. Men saker som har med tidligere dommer og kriminalitet å gjøre, det rører vi ikke, sier Helgesen.

Har «fjernet» resultater lenge

Magne Uppman, administrerende direktør i Iprospect.
Magne Uppman, administrerende direktør i Iprospect.

«Reputation management», eller omdømmebygging, er heller ikke en ukjent bransje i Norge. Mange av firmaene bruker søkemotoroptimalisering (SEO) når de skal prøve å forbedre kundenes rykte. 

- Vi hjelper først og fremst bedrifter med å bli mer synlige på nett, sier administrerende direktør i konsulentfirmaet Iprospect, Magne Uppman.

- Vi bruker vår kunnskap om søkemotorer til å hjelpe dem til å fremstå slik de ønsker.

Men det inkluderer også å få uønsket informasjon til å forsvinne i mengden:

<p>Erling Løke Andersen, daglig leder i Omega Media.</p>

Erling Løke Andersen, daglig leder i Omega Media.

- Ja det er absolutt en økende pågang etter å «fjerne» ting fra Google, sier Erling Løken Andersen, daglig leder i SEO-konsulentselskapet Omega Media.

- Dette har bransjen gjort veldig lenge, ved at vi begraver de negative resultatene i annen informasjon. Bare noen få prosent av de som søker i Google blar videre forbi den første siden med resultater. Så når det negative resultatet ikke dukker opp før på  fjerde eller femte side, er mye gjort, forteller han videre.

Voksende marked

Konsulentselskaper i Europa ser nå nye muligheter i «Retten til å bli glemt».

- Dette er en helt ny forretningsmulighet for oss, sier den britiske konsulenten Andy Donaldson til New York Times.

Han opplyser til avisen at hans selskap tilbyr kunder å overvåke hvor ofte noen nevnes på nettet, for deretter å be om at lenkene fjernes.

Månedsprisen for tjenesten starter på 50 pund, eller drøye 500 kroner.

Nå kan det se ut til at konkurransen tar seg opp på slettefronten.

Fra 800 til 15.000 kroner

- Vi regner i utgangspunktet én times jobb for å fylle ut skjemaet, så det vil koste litt over 800 kroner, sier Stig Helgesen i SEO Media.

Det inkluderer å fylle ut de rette juridiske termene i søknadsbrevet, og sørge for at dokumentasjonen som sendes til Google holder mål.

- Men det vi egentlig scorer best på, er jo om kunden får et negativt svar. Da kan vi hjelpe dem med å begrave resultatene, såkalt negativ SEO. Det kan ofte komme opp i priser på 15.000 til 20.000 kroner, forteller Helgesen.

I Omega Media tar de sjelden oppdrag for privatpersoner, og de som ber om hjelp finner ofte ut det er best å forsøke selv, opplyser lederen:

- Flere har kontaktet oss og fått et pristilbud. Vi tar 1.490 kroner timen, og det kan ta alt fra fire til ti timer å identifisere alle lenker til saken. Da har folk bestemt seg for å prøve selv først, sier Erling Løken Andersen.  

- Penger ut av vinduet

Per Morten Hoff, generalsekretær i IKT Norge
Per Morten Hoff, generalsekretær i IKT Norge

De som er mer kjent for å rådføre seg med omdømmekonsulenter, mener generalsekretæren i IKT Norge ikke trenger å søke Google om hjelp.

- Offentlige personer, som for eksempel har sagt noe dumt, kan ikke uten videre få det fjernet. Jeg har selv irritert meg over å bli sitert feil, og så videre, men sånt må man godta når man uttaler seg i offentligheten, sier Hoff.

Han mener loven har fungert så langt, og peker på at ordningen ikke skal være så vanskelig at det kreves eksperthjelp for å bli hørt. 

- Har man en god sak, og kan argumentere i en fornuftig rekkefølge, så vil det holde mer enn nok. Denne loven er ment å verne folk flest, akkurat som for eksempel  forbrukerombudet. Å leie inn en omdømmekonsulent vil derfor være å kaste penger ut av vinduet, sier Hoff.

- Motsatt effekt

Heller ikke i konsulentbransjen er de utelukkende positive til at «retten til å bli glemt» utnyttes som en forretningsmuligheten.

- Jeg tror det vil gå i motsatt retning. Privatpersoner som tidligere har bedt oss om hjelp, kan nå kan nå få hjelp av Google selv, sier Magne Uppman i Iprospect.

- De som får nei av Google, er jo kunder vi uansett ikke vil ha, fordi de ønsker å fjerne innhold som er av offentlighetens interesse, som tidligere dommer også videre, fortsetter han.

Men han tør ikke spå om alle firmaene i bransjen vil tenke slik om den nye muligheten.

- Det er jo et hav av byråer, så man kan jo frykte at flere vil utnytte muligheten. Det er vanskelig å si, mener Uppman.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå