Åtte nye bompengeprosjekter i 2019

Åtte nye bompengeprosjekter innføres i løpet av året, i tillegg popper 54 nye bomstasjoner opp i Oslo. 2019 blir det store bompengeåret, mener NAF.

– 2018 var et dyrt bompengeår for bilister og 2019 blir ikke bedre, snarere tvert imot, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til P4.

I Nedre Glomma-regionen blir det innført bompenger som en del av bymiljøpakkene, i tillegg kommer det altså nye bomstasjoner i Oslo og Bergen. Det skal også kreves inn bompenger på E18 mellom Tvedestrand og Arendal, E6 mellom Kolomoen og Moelv, E134 i Buskerud, Ryfast i Rogaland, Fylkesvei 17 i Steinkjer, og det innføres bompenger i 2019/2020 på E18 mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark.

– Politikerne vedtar store vei- og kollektivprosjekter, men de prioriterer ikke penger til å betale hele regningen, men sender den til dem som er avhengige av bilen i hverdagen, sier Ryste.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forstår at folk er frustrert, men sier staten nå bruker mer penger på å finansiere nye veier og at bompengeandelen har gått ned. Likevel må bilistene betale mer i bompenger i år.

– Vi skal bygge mye mer vei og det betyr at det blir noe mer bompenger enkelte steder i landet, men til sjuende og sist betyr det bedre standard på veinettet vårt, sier Dale.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå