Nel: Et nasjonalt hydrogennett kan koste to milliarder

Den norske hydrogenbilen står på stedet hvil så lenge fyllestasjonene uteblir. Regjeringen kan snu utviklingen ved å investere et par milliarder kroner – og fokusere på tungtransport, mener hydrogenselskapet Nel. 


<p><b>TUNG TREND:</b> Hydrogen vil nærmest bli uunngåelig på tungtransport, mener hydrogenselskapet Nel, og ber regjeringen satse på et nasjonalt nettverk av ladestasjoner for både tunge og lette kjøretøy. På bildet kjører en hydrogenlastebil fra Toyota i San Francisco i California, USA. </p>

TUNG TREND: Hydrogen vil nærmest bli uunngåelig på tungtransport, mener hydrogenselskapet Nel, og ber regjeringen satse på et nasjonalt nettverk av ladestasjoner for både tunge og lette kjøretøy. På bildet kjører en hydrogenlastebil fra Toyota i San Francisco i California, USA. 

Regjeringen vil satse på hydrogen for miljøet, men fremdriften innen personbiler har stoppet opp på grunn av en klassisk «høna eller egget»-situasjon.

Det bygges ikke fyllestasjoner fordi nesten ingen kjøper hydrogenbiler. Og nesten ingen kjøper hydrogenbiler fordi det ikke bygges nok fyllestasjoner.

Flere regjeringspartier har mistet troen på hydrogenbilen. Og heller flyttet fokuset over på elbilen. 

Hydrogenselskapet Nel tror derimot at «høna eller egget»-problemet kan løses, dersom regjeringen satser på å bygge et hydrogennett hovedsakelig for tungtransport, som også kan brukes av personbiler.

Dersom Erna Solberg & Co legger et par milliarder på bordet, vil Norge kunne bygge et basisnettverk av hydrogenstasjoner i hele landet, mener Nel-topp Bjørn Simonsen.

– Da kan hydrogenbilen bli et reelt alternativ, sier Simonsen til E24.

Les også: Nel på plass på Nikola-event: – Dette er særdeles viktig for oss

 <p><b>HÅ-TO:</b> En bil fylles med hydrogen under Frankfurt Auto Show i Tyskland. </p>

HÅ-TO: En bil fylles med hydrogen under Frankfurt Auto Show i Tyskland. 

– Hva legger du i ordet «basisnettverk»? Hva ville skattebetalerne fått for den summen?

– Hydrogen kan bli et reelt og populært alternativ hvis det bygges en håndfull hydrogenstasjoner i hver av de større byene i Norge, samt noen strategisk plasserte korridorstasjoner imellom, sier Simonsen.

En tilstrekkelig god infrastruktur på Østlandet, som dekker både lette og tunge kjøretøy, vil alene koste rundt 400 millioner, anslår hydrogenselskapet. En lignende utbygging i Sør-Norge, Vest-Norge, Midt-Norge og Nord-Norge vil innebære en totalinvestering på rundt to milliarder kroner.

– For en relativ beskjeden innsats vil staten kunne bygge en infrastruktur som kan deles av personbiler, busser, lastebiler, tog og maritim sektor, sier Simonsen.

– Mer lønnsomt enn hurtiglading

Hydrogenbiler har flere fordeler sammenlignet med elbiler, men det er langt flere elbiler på norske veier.

Ett av elbilens problemer er at ladestasjonene ikke alltid er profitable. Naf har nylig advart om full ladekrise dersom det ikke bygges ut 5.000 hurtigladere frem mot 2025. Elbilforeningen tror det må bygges dobbelt så mange for å unngå kaotiske ladekøer.

Simonsen i Nel mener hydrogenstasjoner er langt lettere å drive lønnsomt enn ladestasjoner – blant annet fordi man slipper å gjøre store investeringer i strømnettet.

Bakgrunn: Hydrogenstasjonsselskapet Hyop gikk konkurs

– Det er langt over 200.000 elbiler i Norge. Det er vel og bra, men å drive ladestasjoner burde være kommersielt bæredyktig nå. Det er tydeligvis ikke det. For hydrogen vil det være kommersielt bæredyktig lenge før man når 50.000 biler – man må bare ha startinfrastrukturen for å komme i gang, sier Simonsen.

– Men det er jo langt færre hydrogenbiler på veiene i dag? Når ser du for deg at det vil bli 50.000 hydrogenbiler i Norge?

– Hvis vi får opp en basisinfrastruktur innen 2022, som dekker både lette og tunge hydrogenkjøretøy, så bør det kunne være mulig innen fem år etter det. I fremtiden vil nok halvparten av bilparken gå på hydrogen. Særlig innen tungtransport blir det uunngåelig, men infrastrukturen må på plass.

Tror økt støtte vil gi økt konkurranse

Det statlige foretaket Enova gir i dag investeringsstøtte til bygging av hydrogenstasjoner gjennom en årlig konkurranse. I år fjernet de minstekravet til kapasitet og utvidet tidsfristen, men støtten på inntil 40 prosent ligger fast – og det gis ikke støtte til selve driften av stasjonen.

Nel har brukt Enova-støtte til å bygge noen hydrogenstasjoner sammen med Uno-X. Simonsen i Nel mener Enovas siste endringer er et steg i riktig retning, men ser ingen «revolusjon». 

– Det har blitt bygget ut noen stasjoner i Norge, men det har ikke akkurat vært noen hallelujah-stemning. Hvis støtten økes vil nok Enova oppleve økt interesse og konkurranse i næringslivet. Særlig hvis det gjennomføres anbudskonkurranser på gitte strekninger, sier Simonsen.

– Private næringsaktører står klare til å bygge ut nettverket dersom regjeringen velger å satse, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå