Oslo får 70 nye elbusser

Kollektivselskapet Ruter bestiller 70 nye elektriske busser. Bussene fases inn i drift fra neste vår.

Oslo skal få 70 nye elbusser i 2019. Her lades en elbuss på endeholdeplassen Mortensrud på linje 74 i Oslo.
Oslo skal få 70 nye elbusser i 2019. Her lades en elbuss på endeholdeplassen Mortensrud på linje 74 i Oslo.

Oslo fikk sine seks første elektriske busser i november i fjor. Nå er det klart at det vil komme 70 nye elbusser på veiene i Oslo fra våren 2019.

Kostnaden for de nye elektriske bussene med ladeinfrastruktur er på inntil 850 millioner kroner i perioden 2019 til 2029, ifølge en pressemelding fra Oslo kommune.

Ifølge kommunen er elbussene dyrere å kjøpe inn en vanlige busser, men trolig vil kostnadene falle på sikt på grunn av billigere batterier med lenger rekkevidde, påpeker kommunen.

– Elbusser er et skikkelig kinderegg for byen. Når vi får på plass 70 nye elbusser, vil det bidra til renere luft, mindre støy og ikke minst en enda mer behagelig reise, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, i pressemeldingen.

I fjor kommer det flere kinesiske elektriske busser  til Oslo, for å trafikkere rute 31 mellom Snarøya og Grorud for selskapet Nobina.

Les mer: BYD satser i europeiske byer: Nå får Oslo kinesiske elbusser

– Gir verdifull læring

Det er Nobina, Unibuss og Norgesbuss som skal anskaffe Oslos 70 nye elektriske busser, som skal trafikkere 13 ulike ruter i hovedstaden.

Ifølge kollektivselskapet Ruter vil de elektriske bussene blant annet settes inn på linjene 20, 21, 28, 31, 34, 37 og 54.

Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen sier at de nye bussene er et steg mot en utslippsfri kollektivtransport.

– Dette er et resultat av en politisk satsing på miljøtiltak og en felles vilje til å få på plass fremtidsrettet og utslippsfri kollektivtransport raskest mulig. Å få flere elbusser i drift vil gi oss alle verdifull læring, og det trenger vi når vi fremover skal iverksette busskontrakter med 100 prosent utslippsfritt materiell, sier direktøren.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå