– Folk vil heller slippe å tape 100.000, enn å tjene 100.000

Både meglere og analytikere har hevdet at det kjølige boligmarkedet i Oslo er påvirket av psykologi. Vi snakket med eksperter på atferdsvitenskap og atferdsøkonomi. 


<p><b>BOLIGBYGGING:</b> Til tross for lite boligbygging i Oslo sammenlignet med befolkningsveksten, har prisene droppet flere måneder på rad. Psykologien i markedet spiller en stor rolle, sier psykolog.</p>

BOLIGBYGGING: Til tross for lite boligbygging i Oslo sammenlignet med befolkningsveksten, har prisene droppet flere måneder på rad. Psykologien i markedet spiller en stor rolle, sier psykolog.

Det har vært store spekulasjoner om hvorfor boligmarkedet i Oslo har kjølnet den siste tiden.

Det er mange forslag, men en gjenganger er at psykologien har tatt tak i markedet, og skremmer folk fra å delta.

Ingunn Sandaker er professor og studieleder på Høyskolen i Oslo og Akershus' institutt for atferdsstudier.

Hun mener meglerne har rett.

– Det er jo litt rart å kalle det psykologi, fordi det er et fag. Men det er riktig, folk vegrer seg for risiko, og forsøker alltid å minimere risikoen for å tape. Da handler man ofte impulsivt, sier hun.

Risikoaversjon

Alexander Cappelen er professor og ekspert på atferdsøkonomi ved Norges Handelshøyskole.

Han forklarer at det som skjer i boligmarkedet nå er det som kalles taps- eller risikoaversjon.

 <p><b>EKSPERT PÅ ATFERD:</b> Ingunn Sandaker har doktorgrad i atferdsanalyse og er ekspert på hvordan folk tenker, spesielt rundt økonomiske valg. Hun mener boligmarkedet er sterkt preget av folks frykt og bekymring. </p>

EKSPERT PÅ ATFERD: Ingunn Sandaker har doktorgrad i atferdsanalyse og er ekspert på hvordan folk tenker, spesielt rundt økonomiske valg. Hun mener boligmarkedet er sterkt preget av folks frykt og bekymring. 

– Psykologien i markedet kan knyttes opp mot det vi kaller tapsaversjon. Ofte er man for eksempel uvillige til å selge for en lavere pris enn man selv kjøpte for. Men tapsaversjon fører ikke nødvendigvis til større svingninger i markedet – tvert imot kan det føre til at folk velger å ikke legge boliger ut til salg når prisene faller, noe som vil dempe prisfallet.

Han er enig med Sandaker om dagens boligmarked.

– Det er ingen tvil om at det er mye psykologi i markedet nå – som det for så vidt alltid er. Beslutningen om å kjøpe og selge bolig er noe folk har lite erfaring med og som innebærer mye usikkerhet. I slike situasjoner vet vi at folk ofte tar dårlige valg, sier Cappelen.

 <p><b>ATFERDSØKONOM:</b> Økonomiprofessor Alexander Cappelen ved NHH er ekspert på atferdsøkonomi og mener psykologien i boligmarkedet er sterkt i disse tider. </p>

ATFERDSØKONOM: Økonomiprofessor Alexander Cappelen ved NHH er ekspert på atferdsøkonomi og mener psykologien i boligmarkedet er sterkt i disse tider. 

Professor Sandaker forklarer risikoaversjon på denne måten. 

– Alle prøver jo unngå tap, og dette er en sterk mekanisme kalt risikoaversjon. Folk vil heller slippe å tape 100.000 kroner, enn å tjene 100.000 kroner. Med andre ord, 100.000 kroner virker mye større om man taper dem. Dette er det forsket utrolig mye på, spesielt på identiske summer, sier hun.

Tror boligmarkedet kunne vært mer stabilt

– Om mediene ikke hadde skrevet om boligprisfall, kunne prisene holdt seg?

– Ja, det tror jeg er en mulighet. Det er jo alltid noen som tjener på å hausse opp stemningen litt. Tidsfaktoren er også viktig, om man har god tid er det større sjanse for at man tar en rasjonell beslutning, sier Sandaker.

Cappelen sier det er flere atferdsmønstre som kan påvirke boligmarkedet.

– Andre psykologiske mekanismer, som flokkmentalitet, kan imidlertid forklare hvorfor svingningene i markedet blir større enn det de økonomiske realitetene skulle tilsi, sier han.

– Kan ikke klandre media

 <p><b>MEDIEPRESS: </b>Carl O. Geving administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforening mener mediene ikke kan klandres for psykologien i markedet.</p>

MEDIEPRESS: Carl O. Geving administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforening mener mediene ikke kan klandres for psykologien i markedet.

Carl O. Geving, administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforening, er ikke overrasket over Cappelen og Sandakers uttalelser.

– Dette har jeg sagt mange ganger, og jeg tror det er helt rett at psykologien spiller en rolle i dagens marked, sier Geving, som ikke mener media kan ta skylden for at folk blir sterkt påvirket.

– Jeg tror ikke det er feil av media å omtale fall og vekst i boligpriser. De har en viktig rolle, på tross av at de bidrar til at folk i dagens marked vegrer seg for å kjøpe eller selge bolig, sier han.

Han tror imidlertid påvirkningen og psykologien i markedet vil avta i tiden fremover.

– Sett bort ifra folks tanker, er alle andre drivere på plass for at boligmarkedet vil gå bedre i tiden fremover. Folk har relativt god økonomi, så jeg tror dermed bekymringen vil avta, sier Geving. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå