BT: Dyrere å reparere havarert fregatt enn å kjøpe ny

Forsvarsmateriell har utarbeidet en rapport som viser at kostnaden for å reparere fregatten KNM «Helge Ingstad» vil være mer enn 12 milliarder kroner.


<p><b>DYRT:</b> Fregatten KNM Helge Ingstad kjørte på grunn ved Øygarden utenfor Bergen. Skadene koster mer å reparere enn det koster å bygge en ny fregatt, heter det i en rapport som BT siterer.</p>

DYRT: Fregatten KNM Helge Ingstad kjørte på grunn ved Øygarden utenfor Bergen. Skadene koster mer å reparere enn det koster å bygge en ny fregatt, heter det i en rapport som BT siterer.

Det skriver Bergens Tidende, som har fått tilgang til dokumentene.

Rapporten skal presenteres for forsvarsministeren og forsvarssjefen onsdag denne uken. Det vil ikke bli gitt noen kommentarer før den tid, opplyser kommunikasjonsdirektør Vigdis Hvaal i Forsvarsmateriell til avisen.

Like dyr som tre nye?

Hva en ny fregatt vil koste i dag er ikke kjent, men da fregatten ble bygget kostet den 4,3 milliarder.

Fregatten ble levert til Forsvaret i 2009, som ett av fem skip i Fridtjof Nansen-klassen. De fem skipene kostet til sammen 18,9 milliarder kroner.

«Når man snakker om hva det koster å bygge en ny fregatt er det viktig å huske på at det er langt dyrere å bygge kun én i stedet for å bygge flere», konkluderer Forsvarsmateriell ifølge BT.

Har kostet trekvart mrd. å berge

Fregatten kolliderte med et tankskip utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden i november i fjor.

Den ble liggende i fjæresteinene, og ble i starten sikret med vaiere. Da disse røk sank skipet på grunt vann. I mars i år ble skipet hevet.

Bare det å sikre, heve og transportere ulykkesfregatten har til nå kostet 726 millioner kroner, ifølge årsrapporten for 2018 fra Forsvaret.

Staten er såkalt selvassurandør, det vil si at de selv må erstatte tapet - og ikke gjennom en vanlig «ulykkesforsikring».

Det skapte overskrifter da regjeringen  ville ta kostandene med å berge og eventuelt reaprere skipet under streken i statsbudsjettet. Men de valgte etter hvert å ikke gjøre dette.

Rapporten kan avgjøre

Spørsmålet om hva som nå skal gjøres med fregatten har vært omdiskutert, og faktorer som restverdien det gjenværende utstyret har og om stålet fra fregatten skal bli solgt, har vært blant spørsmålene.
Etter vel en måned i tørrdokk på Haakonsvern i Bergen ble fartøyet tatt ut av tørrdokken mens man har ventet på rapporten som skal presenteres denne uken.

Veien videre skal etter planen avgjøres når rapporten foreligger, ifølge BT.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå