Regjeringen vil la Color Line flagge om Kiel-fergene

Etter gjennomgangen av den omdiskuterte saken har regjeringen landet på at den vil tillate Color Line å flagge om de to Kiel-fergene. Men sjømannsforbundet ser en mulighet for at skipene likevel kan forbli i det norske skipsregisteret.


<p>Kiel-fergen Color Fantasy passerer Dyna fyr på vei inn Oslofjorden. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix</p>

Kiel-fergen Color Fantasy passerer Dyna fyr på vei inn Oslofjorden. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

Etter en gjennomgang av forutsetningene i det omdiskuterte forslaget som åpner for at Color Line kan flagge om rederiets Kiel-ferger vil regjeringen gjennomføre forskriftsendringen som varslet.

Det fremgår av budsjettdokumentene i statsbudsjettet mandag.

Der skriver Nærings- og fiskeridepartementet at det har gjort gjennomgangen som Stortinget ba om i juni, men «ikke funnet at forutsetningene som lå til grunn for fartsområdeutvalgets anbefalinger eller regjeringens beslutning er feilaktige eller vesentlig endret».

Omdiskutert

Regjeringen har tidligere foreslått endringen som vil gi Color Line mulighet til å registrere skipene på rutene mellom Oslo og Kiel i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS).

I dag er de to Kiel-fergene registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR).

Endringen vil gjøre at rederiet får mulighet til å erstatte 700 norske ansatte med utenlandsk arbeidskraft. Forslaget har møtt motstand, blant annet fra sjømannsorganisasjoner.

Bekymringen har vært at de norske arbeidsplassene på fergene settes i fare. Regjeringens vurdering har blant annet vært at enda flere arbeidsplasser er truet uten disse endringene, fordi Color Line da kan flagge ut alle skipene i flåten.

I forbindelse med revidert statsbudsjett i vår ble forskriftsendringen utsatt, og regjeringen skulle gjøre en gjennomgang av forutsetningene som ble lagt til grunn for endringen.

– Forutsetningene fremstår som relevante i dag, heter det i budsjettdokumentet mandag.

– Konkurranseulempe

Departementet har i sin gjennomgang funnet at kostnadene til mannskap på utenriksferger i NOR vil være rundt 13 prosent høyere enn for mannskap i Danske Internationalt Skibsregister som lønnes på danske vilkår.

– Forutsetningen om at det er en konkurranseulempe ved å ha utenriksferger registrert i NOR sammenlignet med under annet flagg synes dermed fortsatt å gjelde, skriver departementet.

Det vises også til at regjeringens intensjon har vært å følge opp fartsområdeutvalgets anbefaling.

– Dette innebærer at de to Oslo-Kiel-fergene kan registreres i NIS på internasjonalt konkurransedyktige vilkår, heter det i dokumentet.

Ser likevel mulighet for norsk registrering

I dokumentet skriver imidlertid regjeringen at det med dagens tilskuddsordning ser ut til å være mer lønnsomt å beholde Kiel-fergene i NOR enn å registrere skipene i DIS med mannskap på danske vilkår.

Det vises til at det i dagens ordning kan gis «full refusjon av innbetalt skatt, arbeidsgiveravgift og trygdeavgift også for tilskuddsberettiget mannskap på Oslo-Kiel-fergene».

Resultatet blir da lavere lønns- og arbeidsgiverkostnader i NOR enn i DIS, ifølge gjennomgangen.

– Da er spørsmålet om man skal videreføre dagens tilskuddsordning. Hvis Stortinget vil videreføre dette så er det ingen utflaggingsfare, sier Johnny Hansen, leder i norsk sjømannsforbund, til E24.

– Dette er svært viktig delseier for sjømannsforbundet, sier han.

Vil stanse regjeringens forslag

Også leder av næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad (Sp), biter seg merke i vurderingen om lønnsomhet med dagens tilskuddsordning.

– Det er provoserende at regjeringen vil ofre 700 norske sjøfolk. Når regjeringen selv skriver at NOR er bedre enn DIS så viser det at det ikke er frykten for utflagging av Color Line som driver regjeringen, men ønsket om å spare penger i nettolønnsordningen. Prisen er det 700 norske sjøfolk og deres familier som må betale, skriver han i en kommentar.

Fra Arbeiderpartiet loves det kamp i Stortinget.

– Når regjeringen nå åpner for at 700 sjøfolk kan settes i land og erstattes med utenlandske arbeidstagere, så viser regjeringen hva de faktisk står for – vanlige arbeidsfolk betyr ingenting. Dette er en trist dag for Norge som sjøfartsnasjon. Arbeiderpartiet vil gjøre hva vi kan i Stortinget for å stoppe regjeringen i denne saken, skriver Arbeiderpartiets næringspolitiske talsperson, Terje Aasland.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå