Deler ut 311 millioner til norske komponister

Musikkbruken i Norge øker, og med det også rettighetsselskapet Tonos inntekter.
<b>STORE ROYALTIES:</b> Marit Larsens «If a song could get me you» var en av årets mest spilte låter på radio i 2008, og bidro til rekordutbetalinger fra Tono i 2009.
STORE ROYALTIES: Marit Larsens «If a song could get me you» var en av årets mest spilte låter på radio i 2008, og bidro til rekordutbetalinger fra Tono i 2009.

Rettighetsselskapet Tono krever inn stadig mer royalties på vegne av norske komponister og tekstforfattere. Fra 2008 til 2009 steg selskapets inntekter fra 321,5 til 366,4 millioner kroner, viser Tonos årsrapport.

Ettersom forvaltningskostnadene samtidig gikk ned, økte resultatet til fordeling av royalties til norske opphavsmenn med i overkant av 48 millioner kroner.

- Det brukes stadig mer musikk i samfunnet. Vi ser en jevn vekst innen både kringkasting og konsertvirksomhet, sier Tono-styremedlem Bendik Hofseth til E24.

18.600 medlemmer

Tono representerer rundt 18.600 norske komponister, tekstforfattere og musikkforlag. Andelsselskapet eies og drives av medlemmene.

Når tv- og radiostasjoner bruker musikk i sendingene, må stasjonene kompensere opphavsmennene for bruken.

Også konsertarrangører, butikker, utesteder og treningssentre betaler Tono-avgift.

Siden kundene gjør opp for seg i ettertid, er Tonos inntekter i 2009 basert på bruk av musikk i 2008.

Online øker mest

Platesalget har gått sterkt tilbake i Norge de senere årene, og betalte nedlastingstjenester har så langt ikke kunnet kompensere for mye av inntektsfallet til artistene og plateselskapene.

Konserthonorarer, Tono- og Gramo-royalties blir dermed stadig viktigere for pop- og rockartister, som gjerne skriver materialet selv.

Der Tono representerer opphavsmenn, henter Gramo inn royalties for plateselskapene og artistene som henholdsvis eier produktet og fremfører musikken.

Les også: Prisgalopp for musikkfestivaler

- Vi merker at mange blir mer bevisst på at pengene ligger i rettigheter, sier Hofseth.

På Tonos resultatregnskap for 2009 er online nedlasting den inntektsposten som viser sterkest prosentuell vekst. 2,9 millioner kroner utgjør imidlertid en forsvinnende liten andel av totalen.

100 millioner fra NRK

Årsregnskapet viser at NRK alene betalte Tonos medlemmer 100 millioner kroner for bruk av musikk i radio og tv i 2008.

Landets øvrige tv- og radiokanaler betalte til sammenlikning "bare" 62 millioner, men en ny avtale fra desember 2009 gjør at TV2 må belage seg på å øke bidragene kraftig i 2010 og 2011.

- Vi budsjetterer med forsiktig vekst i 2010. Samtidig som musikkbruken fortsetter å øke, regner vi med at en del mediebedrifter får problemer, sier Hofseth.

Til forsiden.

På forsiden nå