Amerikanske storkonsern sårbare for mottiltak: Så viktig er Kina

Handelskrigen mellom USA og Kina kan bli krevende for amerikanske giganter som Apple, General Motors og IBM, som har store inntekter fra Kina.


<p><b>VIKTIG MARKED:</b> Kina er et viktig marked for en rekke store amerikanske selskaper. Hvis USAs tolltiltak og Kinas mottiltak eskalerer i den pågående handelskrigen kan det potensielt ramme amerikanske selskapers omsetning i det viktige kinesiske markedet, tror eksperter. Bildet er fra Shanghai.</p>

VIKTIG MARKED: Kina er et viktig marked for en rekke store amerikanske selskaper. Hvis USAs tolltiltak og Kinas mottiltak eskalerer i den pågående handelskrigen kan det potensielt ramme amerikanske selskapers omsetning i det viktige kinesiske markedet, tror eksperter. Bildet er fra Shanghai.

President Trumps gjentatte klager på det han mener er urettferdig handelspraksis fra Kina har utviklet seg til det DNB Markets kaller en fullskala handelskrig.

USA innførte først toll på kinesiske varer for 50 milliarder dollar, og denne uken varslet presidenten toll på Kina-varer for ytterligere 200 milliarder dollar.

Det har ført til mottiltak. Kina har tidligere hevnet seg med toll på amerikanske varer for 50 milliarder dollar, og denne uken varslet landet toll på varer for ytterligere 60 milliarder dollar.

USAs eksport til Kina var i fjor på drøye 130 milliarder dollar, så nå er det ikke mye mer amerikansk eksport som Kina kan tollbelegge.

Det kineserne derimot kan ramme, det er store amerikanske firmaer med betydelige inntekter i Kina, et av verdens største forbrukermarkeder.

Blant disse selskapene er både Apple, Procter & Gamble, General Motors – og mange andre (se noen flere eksempler i tabellen lenger nede i artikkelen).

– Sand i maskineriet

– Det er betydelig innslag av amerikanske selskaper i Kina, sier analytiker Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken til E24.

– Vi har sett før at Kina har brukt byråkratiske og regulatoriske hindringer mot selskaper som ønsker å etablere seg i Kina eller utvide sin virksomhet i landet. Det kan strø sand i maskineriet, sier han.

Selv om Kina nå har tollbelagt det meste av USAs eksportvarer til landet, har landet alternativer hvis USA skulle bestemme seg for å tollbelegge resten av Kinas eksportvarer. Kina eksporterte for over 500 milliarder dollar til USA i 2017.

Blant annet kan Kina jekke opp sine tollsatser enda mer, påpeker Hov.

Så langt har det vært snakk om mellom 10 og 25 prosent toll, og i den siste runden innførte både USA og Kina 10 prosent toll på hverandres varer.

Kina kan også utvide tollen til også å gjelde handel med tjenester, påpeker Hov.

– Det er ikke slik at Kina er forhindret fra å respondere, sier han.

Kan slå tilbake

Historien viser at kinesiske forbrukere kan slå hardt til mot selskaper som er tilknyttet Kinas politiske motstandere.

Koreanske selskaper som bilprodusenten Hyundai og Lotte Shopping Co. har for eksempel fått redusert omsetning og markedsandel etter en konflikt mellom Sør-Korea og Kina om Koreas planlagte rakettskjold, som USA skal levere.

Dermed er det fortsatt krutt igjen i våpnene i handelskrigen.

Den siste runden med toll fra USA vil tre i kraft 24. september, og er på 10 prosent. Dette øker til 25 prosent ved nyttår, og president Donald Trump har sagt at han vil følge nøye med på Kinas mottiltak.

– Hvis Kina gjør mottiltak som rammer våre bønder eller andre industrier, vil vi umiddelbart gå inn i tredje fase, som er toll på rundt import for ytterligere rundt 267 milliarder dollar, sa USAs president Donald Trump denne uken.

Biler, joggesko, mobiler og gambling

Blant de amerikanske selskapene med betydelig aktivitet i Kina er bilprodusenten General Motors, som blant annet selger biler av merker som Buick, Cadillac og Baojun og som for første gang solgte over fire millioner biler i Kina i fjor.

– Det å opprettholde en sterk posisjon i det kinesiske markedet er en nøkkelkomponent i vår globale vekststrategi, skriver General Motors i sin årsrapport for 2017.

Andre selskaper som henter store inntekter i Kina er Apple, Coca-Cola og Nike. I tillegg tjener gamblingselskaper som Wynn Resorts og Las Vegas Sands godt på sin virksomhet i den kinesiske administrative regionen Macao.

Dette er et inntektene til et utvalg større amerikanske selskaper i Kina (merk at enkelte kun oppgir inntekter fra Asia-Stillehavsregionen, uten å skille ut Kina):

Selskap Inntekter i Kina, 2017 Totale inntekter, 2017
Apple 44,76 mrd. dollar 229,2 mrd. dollar
Nike
4,2 mrd. dollar
15,2 mrd. dollar
Procter & Gamble 5,2 mrd. dollar 65,1 mrd. dollar
General Motors 50,06 mrd. dollar 145,59 mrd. dollar
IBM 17,3 mrd. dollar (hele Asia) 79,14 mrd. dollar
Ford 14,1 mrd. dollar (hele Asia) 156,78 mrd. dollar
Las Vegas Sands
7,74 mrd. dollar
12,88 mrd. dollar
Wynn Resorts 4,6 mrd. dollar 6,3 mrd. dollar
Coca-Cola
5,18 mrd. dollar (hele Asia)
35,41 mrd. dollar
Kilde: Selskapenes årsrapporter for 2017

Rammes allerede av tollen

Mange USA-selskaper er allerede rammet, ifølge en undersøkelse fra to av USAs handelskamre i Kina.

Blant 430 selskaper som ble spurt, svarte 63,6 prosent at tollen som allerede er innført på kinesiske varer for 50 milliarder dollar har rammet dem. Særlig påvirkes de gjennom økte produksjonskostnader og lavere etterspørsel.

– Denne undersøkelsen bekrefter våre bekymringer: tollene skader allerede amerikanske selskaper, og det å innføre en toll på varer for ytterligere 200 milliarder dollar vil smerte enda mye mer, sier Eric Zheng, styreleder i AmCham Shanghai.

Saken fortsetter under annonsen.

Undersøkelsen ble gjort før den siste runden med toll. William Sarit, styreleder i det amerikanske handelskammeret AmCham China sier at Det hvite hus venter at Kina skal tone flagg og gi opp.

– Men det scenarioet risikerer å undervurdere Kinas evne til å bekjempe ild med ild, sier Zarit.

– USAs regjering risikerer en nedadgående spiral med angrep og motangrep, som ikke tjener noen, legger han til.

I en kommentar til Trumps tollrunde denne uken sier Zarit at amerikanske virksomheter i Kina opplever flere inspeksjoner og tregere fortolling av varer.

– I strid med Washingtons syn, så kan og vil Kina sette seg på bakbena, og vi er ikke optimistiske til en løsning på kort sikt. Ingen vil komme ut som vinner fra denne spiralen, sier Zarit.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå