Drømmen om elmotorsykkel

Med egne midler og tilskudd fra Innovasjon Norge har Robert H. P. Engels utviklet en batteridrevet motorsykkel.

			Robert Engels har fått statlig hjelp til prosjektet fra InnovasjonNorge, som sorterer under Sylvia Brustads departement.Men gründere som trenger banklån kan ikke Brustad hjelpe.
Robert Engels har fått statlig hjelp til prosjektet fra InnovasjonNorge, som sorterer under Sylvia Brustads departement.Men gründere som trenger banklån kan ikke Brustad hjelpe.

–Om et par tre uker skal jeg ut og testkjøre den. Jeg håper å komme meg helt til Geilo (rundt 24 mil fra Oslo). Men jeg må nok ha kona i bil bak meg i tilfelle sykkelen stopper etter 150 kilometer, sier Robert H. P. Engels, gründer og daglig leder i det nystartede selskapet ESIS Norge.

Stolt viser han frem sin egenutviklede motorsykkel til næringsminister Sylvia Brustad og Aftenposten. Sykkelen, som har 12 store batterier, står nå på et verksted på Lambertseter i Oslo, og bare finpussen er igjen før den er ferdig.



Dette er ett av 165 prosjekter, som i løpet av de siste månedene har fått etablererstøtte av Innovasjon Norge gjennom en ny ordning. I forbindelse med Regjeringens tiltakspakke mot finanskrisen ble det i januar lansert en etablererstipendordning på 150 millioner kroner til nystartede bedrifter. Målet var at det skulle bli enklere å få støtte i storbyene. Tradisjonelt har pengene fra Innovasjon Norge i stor grad gått til prosjekter i distriktene.

Så langt er 107 millioner kroner disponert. Engels fikk 400000 kroner av disse, og han har selv gått inn med samme beløp. Han hadde søkt om penger fra Innovasjon Norge tidligere, men fått avslag fordi bedriften hans er i Oslo. Men med den nye ordningen fikk han ja. Og Engels gleder seg.



–Pengene har gjort det mulig for meg å utvikle prototypen, drive markedsundersøkelser og lage en forretningsmodell, sier han.

Han er også er strålende fornøyd med at han har fått nyte godt av kompetansen på elbil i Norge, gjennom utviklingen av Buddy og Think. Også Campus Kjeller har vært samarbeidspartner.

Også Brustad er fornøyd.

–Vi ønsker oss flere gründere i Norge. Etablererstipendet har bidratt til å få flere opp å stå. Dette er et utmerket eksempel på det. Og det er jo ekstra hyggelig at denne motorsykkelen samtidig bidrar til et bedre klima og miljø, sier Brustad, som blir enda mer tilfreds når Engels sier han håper å skape 40-50 arbeidsplasser.



Engels har registrert at mange gründere sliter med å få banklån. Selv regner han med å klare seg uten hjelp fra bankene. Han håper at prototypen er så god at det skal være nok til å tiltrekke seg investorer og samarbeidspartnere, slik at sykkelen kan settes i produksjon.

Engels, som opprinnelig er nederlender, har mange kontakter i tysk bilindustri og har jobbet for Mercedes-Benz.

–Flere har meldt sin interesse allerede, så dette ser jeg lyst på, sier han.

Les flere nyheter på E24



På forsiden nå