Nå utfordres elbilprodusentene av kraftig prishopp på kobolt

Kobolt er en viktig bestanddel i litium-ion-batterier, som brukes i elbiler.


<p><b>KOBOLTGRUVE:</b> Tenke Fungurume-gruven i DR Kongo er blant verdens største koboltgruver.</p>

KOBOLTGRUVE: Tenke Fungurume-gruven i DR Kongo er blant verdens største koboltgruver.

Et typisk elbilbatteri inneholder 21 kilo av metallet.

Da BMW annonserte at selskapet vil lage en helelektrisk Mini i slutten av juli i 2017, kostet 21 kilo kobolt under 600 dollar, altså under 5.000 kroner.

16 måneder senere nærmer seg prisen 1.700 dollar, tilsvarende 13.600 kroner, og prisøkningen fortsetter. Det rapporterer Bloomberg.

Kamp og lagre av kobolt

Prisøkningen på det sjeldne metallet har fått stor betydning for tilvirkere av elbiler.

En rekke hedgefond har kjøpt opp og lagret tusenvis tonn av metallet, og spekulerer i at koboltprisene skal stige.

Og Volkswagen, BMW og Tesla prøver å sikre seg store lagre av kobolt, ifølge Financial Times.

I Norge ruller den elektriske revolusjonen på. Stortinget har satt seg som mål at alle nye biler skal være utslippsfrie innen 2025.

Elbiler og hybrider fylte «topp 10»-listen over bilsalget i 2017, og den første rene fossilbilen var å finne på plass nummer 14, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

De to mest solgte modellene elbiler er Volkswagen e-Golf og BMW i3.

 <p><b>ELBIL-LANDET NORGE:</b> Sammenlignet med resten av verden, ligger Norge langt foran. Såkalte nullutslippsbiler utgjorde en andel på 20,9 prosent av nybilsalget i 2017, ifølge OFV.</p>

ELBIL-LANDET NORGE: Sammenlignet med resten av verden, ligger Norge langt foran. Såkalte nullutslippsbiler utgjorde en andel på 20,9 prosent av nybilsalget i 2017, ifølge OFV.

Risiko for forsyningssvikt

Om lag 60 prosent av produksjonen av det sjeldne metallet foregår i DR Kongo, og prisen har svingt i takt med den politiske situasjonen i landet og risikoen for forsyningssvikt.

– Det er blitt mer hektisk det siste året. Vi må følge nøye med på spesielt litium og kobolt grunnet risikoen for forsyningssvikt, sier anskaffelsesansvarlig i BMW, Markus Duesmann, til Bloomberg. Duesmann har ansvar for å sikre råmaterialer som brukes i litium-ion-batterier.

Venter halvering av andelen kobolt i batteriene

Prisøkningen har ført til at ledende tilvirkere av litium-ion-batterier i Asia justerer ned andelen kobolt i batteriene.

– Vi anerkjenner prisstigningen, men fordi kobolt er et sjeldent metall, har vi jobbet hardt for å minimere bruken fra begynnelsen av utviklingen, sa en talsmann fra Panasonic til Reuters i fjor.

Og Samsung SDI sa da at det ventes at på lang sikt vil mengden kobolt i batteriene falle til omtrent halvparten av dagens nivåer.

Gruveselskapene Glencore og China Molybdenum kontrollerer mesteparten av verdens koboltmarked.

I 2017 kjøpte China Molybdenum 56 prosent av aksjene i en av de største gruvene i DR Kongo, Tenke Fungurume gruven, for 2,65 milliarder dollar (altså i underkant av 21,3 milliarder kroner) fra amerikanske Freeport-McMoRan, ifølge Financial Times.

Barnearbeid i gruvene

Det har i en årrekke kommet rapporter om barnearbeid i gruvene i DR Kongo, blant annet fra Amnesty International.

Litium-ion-batterier har lenge vært i bruk i smartmobiler og laptoper. I 2017 meldte Apple at selskapet midlertidig stoppet å kjøpe manuelt utvunnet kobolt fra DR Kongo, grunnet barnearbeid og tøffe arbeidsvilkår for dem som arbeider i gruvene. Det rapporterte Washington Post.

 <p><b>UNG GRUVEARBEIDER:</b> Arkivbilde fra koboltgruven Shinkolobwe i DR Kongo.</p>

UNG GRUVEARBEIDER: Arkivbilde fra koboltgruven Shinkolobwe i DR Kongo.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå