Spekulanter hamstrer sjeldent metall

Store hedgefond har lagret flere tusen tonn kobolt. Det kan sette elbilprodusentene under press.


<p><b>PRISØKNING:</b> Tesla og andre elbilprodusenter rammes av heftig spekulasjon i det sjeldne metallet kobolt.</p>

PRISØKNING: Tesla og andre elbilprodusenter rammes av heftig spekulasjon i det sjeldne metallet kobolt.

Kobolt spiller en nøkkelrolle når verdens bilpark skal bli elektrisk. Metallet er nemlig en viktig bestanddel i litium-batteriene, som brukes i Tesla og andre elbiler.

Men kobolt er også svært sjeldent. Om lag 60 prosent av produksjonen foregår i DR Kongo, og prisen utvikler seg ofte i takt med den politiske situasjonen i det sentralafrikanske landet.

Nå har en rekke hedgefond, i troen på at koboltprisene skal stige, kjøpt opp og lagret anslagsvis 6.000 tonn av metallet, skriver Financial Times.

Steget kraftig

Det er rundt 17 prosent av den totale koboltproduksjonen i fjor. Verdien anslås til så mye som 280 millioner dollar, tilsvarende 2,3 milliarder norske kroner.

Prissvingningene for metallet har vært enorme. Bare siden november har prisen på kobolt steget med over 50 prosent til en standardpris på 42 dollar per kilo, tilsvarende rundt 350 kroner.

I 2007 kostet et kilo kobolt til sammenligning om lag 100 kroner. Prisen var nede i 20 dollar senest i 2015.

Anslår etterspørselsboom

Handlingen har rammet kobolttilbudet og satt leverandørene til elbilprodusentene under press.

Hedgefondene som har lagret kobolten, blant dem sveitsiske Pala Investment og kinesiske Shanghai Chaos, vedder på at etterspørselen etter elbiler vil overstige markedets forventninger. Det vil igjen presse opp prisene når batteriprodusenter som Panasonic, som lager battericeller for Tesla, ventelig bestiller større mengder av metallet.

Den globale etterspørselen er ventet å overgå tilbudet med om lag 900 tonn i år, ifølge analysebyrået CRU.

Artikkelen fortsetter under bildet...

 <p><b>GRUVEDRIFT:</b> Tenke Fungurume-gruven i DR Kongo er blant verdens største kobaltgruver.</p>

GRUVEDRIFT: Tenke Fungurume-gruven i DR Kongo er blant verdens største kobaltgruver.

– Sluttbrukerne som er bekymret for en fremtidig prisoppgang, har forsøkt å fylle opp sine egne lagre. Samtidig har det vært spekulative oppkjøp fra hedgefondene, sier Edward Spencer, en analytiker hos byrået.

CRU anslår at etterspørselen etter kobolt vil vokse med rundt 20 prosent i året de neste fem årene takket være elbil- og hybridbilprodusentene. I fjor steg produksjonen i denne industrien med 41 prosent, skriver Financial Times.

Store svingninger

Også Glencore, som kontrollerer nesten halvparten av verdens koboltmarked, tror prisen skal videre opp.

– Etterspørselen kommer til å øke, sier administrerende direktør Ivan Glasenberg.

Tilgangen til råvarer er en av årsaken til at den store globale elbilboomen kan utebli.

Ifølge analysebyrået Wood Mackenzie må den globale produksjonen av litium trolig dobles i løpet av det neste tiåret for å møte etterspørselen, noe som vil være en sjeldent rask økning for en gruveprodusert råvare.

Men det finnes lyspunkter. En rekke nye og billigere elbilmodeller blir introdusert de neste årene. Blant annet er det indikasjoner på at Tesla Model 3, som er billigere og har lenger rekkevidde enn Model S, kan bidra til å skjerpe konkurransen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå