Solberg vil sende sukker-rør i retur til Stortinget

Kritikken har haglet mot sukkeravgiften, men statsminister Erna Solberg (H) unngår endringer i revidert budsjett og ber Stortinget rydde opp.


<p><b>TAR IKKE SUKKERGREP:</b> Statsminister Erna Solberg (H) kan lene seg på en økonomi som går godt når revidert budsjett legges fram tirsdag.</p>

TAR IKKE SUKKERGREP: Statsminister Erna Solberg (H) kan lene seg på en økonomi som går godt når revidert budsjett legges fram tirsdag.

Fem dager før det reviderte nasjonalbudsjettet legges fram tirsdag, ligger det nemlig ikke an til at avgiften blir endret, etter det NTB erfarer. Det betyr i så fall at regjeringen spiller ballen tilbake til Stortinget.

Så sent som fredag la NHO fram nye tall som organisasjonen mener viser skadevirkningene av sukkeravgiften.

– Regjeringspartiene og KrFs avgiftssjokk er den direkte foranledningen til at bedrifter som var lønnsomme i fjerde kvartal 2017, nå ser røde tall og frykter for fremtidig sysselsetting og verdiskaping, sier administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO mat og drikke.

Han mener det er avgjørende at de ikke-sosialistiske partiene nå benytter revidert budsjett til å reversere avgiftsøkningene.

Men etter det NTB har grunn til å tro, blir han ikke bønnhørt.

«Innført av Stortinget»

Regjeringens holdning er at avgiften på alkoholfrie drikkevarer og sjokolade- og sukkervarer er innført av Stortinget, og at det derfor er Stortinget som må ta initiativ til endringer. Den var en del av budsjettavtalen i fjor høst og ble innført 1. januar.

At avgiften er ventet å innbringe rundt 1 milliard kroner i statskassen, er også et viktig moment for regjeringen.

KrF krever i forbindelse med behandlingen av revidert budsjett en utredning for å endre sukkeravgiften på drikkevarer, bekreftet partiets finanspolitiske talsperson Kjell Ingolf Ropstad overfor VG nylig.

Partiet har også krevd at regjeringen utreder å fjerne avgiftsfritaket for varesendinger fra utlandet med verdi under 350 kroner. Avgiften vil trolig bli vurdert i revidert budsjett, uten at en fiks ferdig løsning blir lagt fram.

Flypassasjeravgift

Heller ikke på flypassasjeravgiften, også den et resultat av budsjettforhandlinger i Stortinget, ligger det an til at regjeringen kommer med konkrete endringer i revidert budsjett.

I statsbudsjettet for 2018 ba Stortinget regjeringen vurdere en omlegging av dagens avgift, slik at den får en miljøprofil.

– Vi ønsker en avgift som varierer etter lengden på flyreisen og har en tydeligere klimaeffekt, sa Venstre-leder Trine Skei Grande til NRK i fjor.

Høyres landsmøte vedtok dessuten både i fjor og i år at avgiften må innrettes på en annen måte enn i dag, men regjeringen har foreløpig ikke levert på dette.

Statens inntekter fra avgiften er ventet å bli oppunder 2 milliarder kroner i år.

Den største enkeltendringen i avgiftspolitikken skal være en lettelse i alkoholavgiftene for små bryggerier, som NTB omtalte sist mandag. Kuttet er anslått til 15 millioner kroner.

Positivt bilde

Ellers vil det reviderte budsjettet bekrefte inntrykket av at norsk økonomi er i solid medvind for tiden. Veksten er god, arbeidsledigheten fallende og sysselsettingen økende.

Gunstig kronekurs og moderate lønnsoppgjør har i tillegg gitt viktige bidrag til den økonomiske oppturen Norge er inne i. Det samme har en rekordlav styringsrente fra Norges Bank.

For finansminister Siv Jensen (Frp) er alt dette beviser på at politikken som er ført, har fungert.

– Det går bra i norsk økonomi, veksten er i ferd med å ta seg opp, ledigheten er på vei ned, pilene peker opp i hele næringslivet, oppsummerte hun nylig på Frps landsmøte.

I tillegg viser beregninger enerwe.no har gjort, at staten og oljefondet blir tilført 42 milliarder kroner mer enn beregnet i år – hvis oljeprisen i snitt holder seg på samme nivå som hittil i år.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå