Færre nordmenn tror på krise for økonomien

Forbrukertilliten viser sprekere takter enn på lenge.

OPP MED TROEN: Tilliten hos norske forbrukere er på vei tilbake, viser forbrukertillitsundersøkelsen fra Perduco.
OPP MED TROEN: Tilliten hos norske forbrukere er på vei tilbake, viser forbrukertillitsundersøkelsen fra Perduco.

Consumer Confidence Index (CCI), eller forbrukertilliten blant norske forbrukere, øker for tredje måned på rad.

I mars endte den på 8,3 poeng, opp 4,3 poeng fra februar, melder analyseselskapet Opinion Perduco.

Til sammenligning ble den CCI i januar beregnet til 2,3 poeng. Ser man imidlertid 12 måneder tilbake fra i dag, lå CCI på 10,2 poeng.

- Mens forbrukertilliten falt måned for måned senhøsten 2011 i takt med kriserapporteringen fra europeiske økonomier og advarslene om konsekvenser for norsk økonomi , viser målingene de tre siste månedene at tilliten hos norske forbrukere er på vei tilbake, sier Henrik Høidahl, konsulent i Opinion Perduco i en pressemelding.

Styrket etter svak høst

Gjennomsnittet for første kvartal 2012 er på 4,9, og ligger 7,7 poeng høyere enn fjerde kvartal i fjor, da CCI-snittet var på minus 2,8.

- Det er spesielt troen på arbeidsmarkedet og landets økonomi de neste 12 månedene som er styrket, områder som ble markant svekket høsten 2011, sier Høidahl.

Sterkeste siden i fjor sommer

Han påpeker at for første gang på seks måneder er det flere som tror at den økonomiske situasjon for Norge vil være bedre enn dårligere om 12 måneder.

- Troen på arbeidsmarkedet er på sitt sterkeste siden juli 2011, samme måned som internasjonal statsgjeldsproblematikk og uroen i finansmarkedene fikk økt oppmerksomhet, sier Høidahl.

LES OGSÅ: Ny oppgang i boligprisene



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå