Festen er over i Dubai

For bare ett år siden var det verdens største byggeplass. Nå er det langt stillere i Dubai.

Dubai var det fremste eksempelet på de fremadstormende gulf-statene.

Fattige på olje, men rike på ambisjoner satset det lille emiratet på å bli Midtøstens svar på Singapore, et senter for finans og turisme, skriver Svenska Dagbladet.

Nå har finansmarkedene krasjet, byggekranene stoppet og mislighold av gjeld skyter i været.

Byggeboom

Da markedet var som hetest kjørte toppsjef sultan Bin Sulayem i entreprenøren Nakheel kundene ut til de kunstige øyene med sin høyhastighetsbåt. I løpet av 72 timer fikk han solgt 2000 boliger, som senere kom til å bytte hender fem til seks ganger før det var ferdigbygd.

Boomen begynte i 2002 da president George Bush vedtok en lov som gjorde at rike arabere fryktet at de skulle miste tilgangen til sine formuer hvis de var plassert i USA. Dermed ble pengene flyttet "hjem" til Dubai og samtidig strømmet det til oljepenger fra Russland og andre land i Midtøsten som levde høyt på en stigende oljepris.

Det førte til at emiratets overhode - sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum satte i gang et byggeprosjekt som omtrent savner historisk sidestykke, skriver Svenska Dagbladet.

- Dubai er den fysiske manifestasjonen på de seneste års høye oljepris, sier forfatteren Jim Krane, som jobber med boken Dubai: The Story of the World's Fastest City.

Miljøverstinger

Den voldomme veksten gjorde også Dubais innbyggere til verdens miljøverstinger med det høyeste utslippet av klimagasser per capita i verden. Energiforbruket ble så høyt at Dubai bygde kullkraftverk, til tross for at De forente arabiske emirater er blant verdens største oljeeksportører og kull ikke finnes i landet.

Svenske Fredrick Dittlau forteller til Svenska Dagbladet om et liv i sus og dus.

- Så fort man ble ansatt ringte en masse banker og ville gi deg gratis kredittkort. Medelsvensson kom hit og kjøpte BMW til seg selv og Land Rover til fruen. De trodde at de hadde blitt viktige og opptrådde som snobber, sier Dittlau.

3000 forlatte biler

Nå har krisen rammet for fullt.

Nylig måtte naboemiratet Abu Dhabi stillle opp med kriselån på inntil 10 milliarder dollar, for at Dubai skal klare å håndtere sin statsgjeld på 80 milliarder dollar. Boligprisene har falt anslagsvis 50 prosent fra toppen, og på flyplassen står det 3000 biler som er forlatt av utenlandske statsborgere som har flyktet fra gjelden i landet.

Forskeren Christopher Davidson advarer om at Dubai kan bli verdenshistorien største hvite elefant - et enormt dyrt prosjekt som aldri kommer til å gi noen avkastning.

Myndighetene i Dubai har svart på krisen med strengere kontroll av innbyggerne. Fremmedarbeiderne, som har drevet landet de siste årene, kastes ut i løpet av én måned hvis de mister jobben. Samtidig trues det med bøter hvis man skader landets rykte eller økonomi.

En annen lov gjør det umulig å sparke lokalbefolkningen. Utlendinger utgjør 90 prosent av Dubais befolkning på 1,37 millioner.

Liberalt fristed

Krane peker imidlertid på noen faktorer som gjør at Dubai kan komme seg ut av krisen. Emiratet er et liberalt fristed i et område kontrollert av islam.

Dubai har i tillegg en fremragende flyplass og havn, og nær sagt ingen kriminalitet og et stabilt styre. Det er Maktoum-familien som har styrt emiratet siden 1833.

Og til tross for den økonomiske krisen, styresmaktene i Dubai regner med at den økonomiske veksten i landet kommer til å være 2 til 4 prosent i 2009.

Les også: Verdens største boligboble har sprukket

Les også: Byggekrise i Dubai

Les også: Dubai får krisehjelp

Les også: Frykter gjeldskrise i Dubai

Flere nyheter på E24.

På forsiden nå