Franske eksperter: Effekten på økonomien vil være neglisjerbar

Da var fotball-VM over for denne gang, og de blåkledde franskmennene kan bringe hjem sin andre VM-pokal. Ekspertene mener seieren er bra for den franske nasjonalfølelsen, men at økonomien vil være lite påvirket. 


<p><b>FINALEJUBEL:</b> Frankrike vant VM-finalen søndag, etter å ha slått Kroatia 4-2. Her feirer en av kampens målscorere, Paul Pogba, med trofeet.</p>

FINALEJUBEL: Frankrike vant VM-finalen søndag, etter å ha slått Kroatia 4-2. Her feirer en av kampens målscorere, Paul Pogba, med trofeet.

– En VM-seier gir franskmenn selvtillit. Økonomien er delvis påvirket av irrasjonaliteter som selvtillit, lidenskap og entusiasme, sa den franske finansministeren Bruno Le Maire til France 2, onsdag 11. juli.

Men skal vi tro franske økonomer, vil ikke selvtilliten, lidenskapen eller entusiasmen gi store utslag i økonomien.

– Seieren vil øke Frankrikes bruttonasjonalprodukt med kanskje 0,1 prosent. I så fall, vil veksten i BNP ligge på 1,9 prosent i stedet for 1,8 prosent, sier økonomen Eurler Hermes’ Ludovic Subran til Bloomberg.

Selv om de ikke ser for seg store utslag på økonomien, trekker eksperter frem at seieren er positiv for den franske nasjonalfølelsen.

– I det siste har franskmenn samlet seg om hverandre i tragiske hendelser som terroristangrep.

Har ventet på øyeblikket

– Dette er det lykkelige øyeblikket nasjonen har ventet på, sier lederen av analysebyrået ELABE, Bernard Sananes, til Bloomberg.

Sjeføkonom i Stockholms Handelskammer, Andreas Hatzigeorgiou, at VM-gullet kan ha positive langsiktige konsekvenser på handel, investeringer og konsum.

– Ut ifra studier, vet vi at det er viktig for land å synes. Eksponeringen i slike idrettsarrangement er stor, spesielt for dem som når langt og vinner, sier han til Dagens Industri.

Han fortsetter med å legge til:

– Vi har et visst grunnlag for å si at landene kan se økte internasjonale affærer. Land som er avhengige av handel, investeringer og turisme har en del å hente på et VM.

 <p><b>FOLKEFEST:</b> Store folkemengder var samlet på Champs-Élysées etter søndagens VM-seier. Bildet av de franske heltene, her Antoine Griezman, ble projisert på Triumfbuen.</p>

FOLKEFEST: Store folkemengder var samlet på Champs-Élysées etter søndagens VM-seier. Bildet av de franske heltene, her Antoine Griezman, ble projisert på Triumfbuen.

Nathalie Henaff, stipendiat ved universitet i Limoges, mener at nasjonalfølelsen vil øke. Hun tror at dette vil føre til en endringen i konsumet på kort sikt. 
– Franskmenn vil være mer ute og feire lenger en liten stund. Dette vil føre til en endring i konsumet. Men for økonomien, vil endringen være marginal, sier hun til Bloomberg.

 <p>Sjeføkonom i SEB, Robert Bergquist</p>

Sjeføkonom i SEB, Robert Bergquist

Konsum og varehandel

Sjeføkonom i SEB, Robert Bergquist, mener at vaneendringer som skjer under VM har en effekt på konsum og produktivitet.

– Folk endrer ofte vanene sine under et VM. Man er gjerne ute og nyter et restaurantbesøk eller to mer enn man gjør til vanlig. Dette har en positiv effekt på konsum av varer og tjenester, særlig innen restaurant, sier han til E24.

Han mener at de positive effektene av et VM kan ha en bakside.

– Når folk bruker mer av tiden sin på å se på VM, kan det gå på bekostning av produktiviteten.

Berquist trekker frem at effektene vil være størst i land der sendingene går på dagtid.

– I Sør-Amerika gikk sendingene enten på sen formiddag og tidlig ettermiddag, mens kampene gikk på nattetid i Asia. Etter mine antagelser, vil effektene på produktivitet og konsum ha vært størst i Amerika og minst i Asia.

 <p><b>BEGEISTRET</b>: En svensk fotballsupporter kaster seg i en fontene i det sentrale Stockholm, etter at hans favoritter slo ut Sveits i åttedelsfinalen.</p>

BEGEISTRET: En svensk fotballsupporter kaster seg i en fontene i det sentrale Stockholm, etter at hans favoritter slo ut Sveits i åttedelsfinalen.

Sjeføkonomen mener at hvor langt landet har nådd i VM kan være en viktig faktor.

– Dess lengre landslaget kommer i turneringen, dess mer mat, drikke og drakter vil befolkningen kjøpe. 

– I Sverige ble folket veldig begeistret. Når det gjelder Frankrike, er det litt annerledes. De ble sett på som en av favorittene før VM, så overraskelsen over at de nådde langt, og til slutt vant, var ikke like stor som i Sverige.

Børsene

Søndag skrev Dagens Industri om en studie gjennomført av økonomene Michael Ehrmann og David-Jan Jansen.

Studien viste at handelsvolumet på verdens børser ble redusert med opptil 50 prosent når enkelte VM-kamper ble spilt. 

– Børsen er jo global. Den svenske børsen går hånd i hånd med andre børser. Men når et annet lands fotballag scorer, er det en risiko for at nasjonale børser frikobles fra de globale og går i en annen retning, sier Robert Bergqvist til Dagens Industri.

 <p><b>GULLREGN:</b> Det regnet både regndråper og gullkonfetti da Benjamin Mendy og de andre franske spillerne kune feire etter finaleslutt.</p>

GULLREGN: Det regnet både regndråper og gullkonfetti da Benjamin Mendy og de andre franske spillerne kune feire etter finaleslutt.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå