Høyt spill fra Coca-Cola

Reklamekampanjen til nye Coke Zero anslås å ligge på mellom 50-80 millioner kroner. Det er det største reklameløftet Coca-Cola har gjort i Norge.
<b>Enjoy Oljefondet:</b> Oljefondet nyter Coca Cola heller enn Pepsi - i hvert fall som investeringsobjekt.
Enjoy Oljefondet: Oljefondet nyter Coca Cola heller enn Pepsi - i hvert fall som investeringsobjekt.

En måned etter lanseringen mener produktsjef Eirik Bryn hos brusgiganten at de har fått den starten de håpet på, skriver Kampanje.com.

Se bildeserie: Coca-Colas historie

Fire uker er ikke all verdens tid for å se om storsatsingen fra leskedrikkprodusenten får en god mottakelse i det norske markedet, men Bryn mener altså starten har gått som de kunne håpe.

– Dette er en av Coca-Colas største og viktigste kampanjer noensinne her i landet, og det inntrykket vi sitter med så langt er at vi har fått en god mottakelse. Vi har et langsiktig perspektiv på denne lanseringen, og det er altfor tidlig å trekke noen konklusjoner ennå. Jeg tror det første året vil si mye om suksessgraden til dette produktet, sier Bryn til Kampanje.com.

Skal ta fra storebror

Kampanjen er av Coca-Cola oppgitt til å ha deres største lanseringsbudsjett noensinne, og det er i markedet blitt antydet at budsjettet ligger et sted mellom 50-80 millioner kroner.

Det er et anslag for hele markedsopplegget, inkludert anonnsering i mediekanaler, PR og event. Bryn sier målet er å utvikle markedet for Cola-drikker, og å ta markedsandeler fra konkurrenten PepsiMax.

Det er PepsiMax som er storebror i det sukkerfrie Cola-markedet med en andel på 64 prosent av markedet.

Det er hele tre ganger så mye som nummer to på listen, storesøster Coca-Cola Light. De har 18 prosent av markedet.

Kjønnskamp

Coca-Cola relanserte tidligere i år Coca-Cola Light med nytt søtningsmiddel. Bryn mener merket har hatt et "godt moment" siden, men ikke alle nylanseringene de siste årene har vært like vellykkede. Det er derfor knyttet høye forventninger til den siste bruslanseringen.

Det er samtidig helt tydelig at valget av overordnet strategi og målgrupper er forskjellig for de to brusgigantene.

Coca-Cola har valgt å beholde Coca-Cola Light, og deler dermed light-segmentet i to kjønnskategorier. Coke Zero skal være brusen for gutta, mens Coca-Cola light forblir brusen for jentene.

Les hele artikkelen på Kampanje.com

På forsiden nå