Statsselskap betalte over en halv million for denne logoen

... men kunne beholdt det gamle navnet gratis, påpeker kommentator.


<p><b>KJØPTE NYTT:</b> Jernbaneverket annonserte før helgen at navnet på det nye selskapet som skal ha ansvar for jernbanens infrastruktur og eiendommer er bestemt. Prosessen har ikke vært gratis.</p>

KJØPTE NYTT: Jernbaneverket annonserte før helgen at navnet på det nye selskapet som skal ha ansvar for jernbanens infrastruktur og eiendommer er bestemt. Prosessen har ikke vært gratis.

Fredag ble det kjent at ansvaret for jernbanens infrastruktur og eiendommer fra 1. januar neste år samles under det nye statsforetaket Bane Nor.

Blant målene for det nye selskapet er blant annet at man skal få «mer for pengene», men nå stilles det spørsmål ved et konsulenthonorar på drøyt en halv million kroner.

«Så langt har jernbanereformen tilsynelatende bidratt best til byråkrativekst og byråbransjen», skriver redaktør Gard Lehne Michalsen i Medier24.

Over en halv million

Ifølge nettstedet ble oppdraget med å finne navn og ny logo lagt ut på anbud, med en ramme på 495.000 kroner.

Den endelige regningen endte imidlertid på 545.000 kroner.

Til E24 opplyser Siri Hatlen, styreleder i Bane Nor SF at prisen på 545.000 kroner stemmer.

 <p>Styreleder Siri Hatlen</p>

Styreleder Siri Hatlen

– Den prisen inkluderer hele prosessen med utvikling av navn og logo. Vi har hatt behov for noe ekstern støtte og i tillegg benyttet intern prosjektledelse. Ansatte har bidratt med forslag i prosessen, sier hun til E24.

Fem personer jobbet med logoen

Videre fremgår det at en arbeidsgruppe på fem personer i et eksternt designbyrå har arbeidet med oppdraget.

Prosjektet har også vært behandlet av en intern arbeidsgruppe på seks personer i det daværende Jernbaneinfrastrukturforetaket.

I det opprinnelige anbudet ble kostnadene knyttet til «define» og «explore» priset til 75.000 kroner, «create» til 220.000 kroner og logoutformingen 200.000 kroner.

Redaktør Michalsen stiller nå spørsmål ved om foretaket ikke kunne beholdt sitt nåværende navn, Jernbaneverket.

«Det hadde til og med vært gratis», skriver Michalsen.

– Ikke eksperter på logoer

Styreleder Hatlen i Bane Nor SF er kjent med kritikken fra redaktøren:

– Jeg har lest kommentaren og den påpeker helt korrekt at det alltid er mange meninger om navn og logo til nye virksomheter. Vi er eksperter på jernbane og infrastruktur, men ikke logo og utvikling av nye navn til virksomheter, sier hun.

Og fortsetter:

– Vi har respekt for at dette er et fag, og det gjorde det naturlig for oss å knytte til oss ekspertise. Etter det jeg forstår var ikke kostnaden for denne prosessen høy, sammenlignet med andre tilsvarende prosesser for andre større virksomheter.

Hun er fornøyd med logoen og mener de har fått valuta for pengene:

 – Ja, vi er meget fornøyd med det arbeidet som er gjort. Ut fra de reaksjoner vi har fått internt er også de fleste av våre ansatte fornøyde, sier Hatlen til E24.

Millionregninger

Dette er langt fra første gang at det dukker opp kritikk av pengebruken i forbindelse med navne- og logoendringer i norske (mer eller mindre) statlig eide selskaper.

Prisen på Bane Nor SF-arbeidet blekner i forhold til da oljegiganten Statoil i 2009 fikk sin nåværende logo. Denne ble da beskrevet som «pinglete», «generisk», «upersonlig», «fremmed» og «slapp» – og hadde en prislapp på 200 millioner kroner.

Det er for øvrig samme designbyrå som står bak Bane Nor SF- og Statoil-logoene.

Året før Statoil byttet logo, skal Posten ha brukt 300 millioner kroner på endringen av merkevare til Bring.

I 2011 ble det kjent at daværende DNB Nor skulle stryke halve navnet. Prislappen på dette skal ha vært mellom 13 og 17 millioner.

Nylig fikk for øvrig også DNB-konkurrenten Nordea kritikk for sin nye logo, men dette var mer knyttet til design enn til pris. Hvor mye det svenske byrået Bold fakturerte Nordea for denne vites ikke, men kostnadene knyttet til implementering ble beregnet til rundt 300 millioner kroner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå