Kina åpner for utenlandsk eierskap i bilindustrien

Kina åpner for at landets bilfabrikker kan bli eid fullt ut av utenlandske selskaper. Også i skips- og flyindustrien lempes det på reglene. 


<p><b>ÅPNER OPP:</b> Kinas president Xi Jinping har gitt etter for et vestlig krav om at landet må tillate utenlandsk eierskap innen landets bilindustri.</p>

ÅPNER OPP: Kinas president Xi Jinping har gitt etter for et vestlig krav om at landet må tillate utenlandsk eierskap innen landets bilindustri.

USA og EU har lenge fremmet krav om at Kina må la selskaper i Kina være eid 100 prosent av utlendinger.

Kunngjøringen kom mandag, få dager etter at president Xi Jinping lovet å oppheve restriksjonene på utenlandsk eierskap innen Kinas bilindustri. Da sa han imidlertid ingenting om når det skulle skje.

Til nå har utenlandske bilprodusenter kun fått lov til å ha en eierandel på maksimum 50 prosent når de samarbeider med lokale kinesiske selskaper.

Starter i 2018

Allerede i år skal begrensningene oppheves for biler som bruker alternativ energi, opplyser Kinas nasjonale utviklings- og reformkommisjon (NDRC).

I 2020 skal de nye eierskapsreglene gjelde for vare- og lastebiler, og i 2022 skal det også være mulig med fullt utenlandsk eierskap av selskaper som produserer passasjerbiler

– Etter en overgangsperiode på fem år vil bilsektoren ha opphevet alle restriksjoner. Kinas fullstendige åpning av fabrikkindustrien er et klart tegn på vår motstand mot investeringsproteksjonisme, og det viser vår klare støtte til en bredere og dypere utvikling av økonomisk globalisering, skriver NDRC.

Restriksjonene på utenlandsk eierskap kommer i løpet av året også til å bli opphevet i shipping-industrien og i enkelte deler av flyindustrien i løpet.

Kina håper at liberaliseringene skal oppmuntre til større utveksling av kapital, teknologi, ledelse og personell i kinesiske og utenlandske selskaper, fremholder NDRC.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå