Ingen tollsamtaler mellom USA og Kina

Kina skal ha lagt en plan for å kunne slå tilbake mot Trumps toll. – Risikoen for handelskrig er definitivt til stede, sier økonom.


<p><b>RAMMET:</b> Flyprodusenten Boeing er blant selskapene som er fanget i «kryssilden» i handelskonflikten mellom USA og Kina.</p>

RAMMET: Flyprodusenten Boeing er blant selskapene som er fanget i «kryssilden» i handelskonflikten mellom USA og Kina.

Det er «utvilsomt» at Kina vil slå tilbake dersom USA eskalerer handelskonflikten mellom de to landene ytterligere. Kinesiske myndigheter har lagt en detaljert og omfattende plan med mulige mottiltak, sier en talsperson for det kinesiske handelsdepartementet til Bloomberg.

Videre opplyser talspersonen, Gao Feng, at det ikke har vært samtaler på noe nivå mellom kinesiske og amerikanske myndigheter den siste tiden.

– Vi kan ikke snakke under unilateral trussel fra USA, sier Gao.

Uttalelser fra den kinesiske statsministeren Xi Jinping tidligere denne uken, der det blant annet ble lovet lavere toll på biler og en åpnere økonomi, ble tolket dit hen at sjansen for en handelskrig mellom de to landene er mindre enn fryktet.

Fortsatt risiko

Den amerikanske presidenten Donald Trump kvitret da også i en mer forsonende tone etter at Xis uttalelser ble kjent.

«Spørsmålet er om den positive tonen til Trump tyder på at landene er i stand til å finne en løsning. Nattens uttalelser fra representanter fra kinesiske myndigheter indikerer imidlertid at vi ikke er der helt ennå», skriver seniorøkonom Kyrre Aamdal i DNB Markets i meglerhusets morgenrapport.

Gao Feng understreker at kinesiske myndigheter ikke åpner opp på grunn av det amerikanske presset, men at dette er i tråd med en langsiktig handlingsplan landet styrer etter frem mot 2025.

«Vi tror uansett at amerikanerne ønsker langt mer fra Kina, og at de to landene står overfor vanskelige forhandlinger de neste ukene (...) Risikoen for handelskrig er definitivt fortsatt til stede», skriver Aamdal videre.

 <p>Seniorøkonom Kyrre Aamdal i DNB Markets</p>

Seniorøkonom Kyrre Aamdal i DNB Markets

Toll og straffetoll

Situasjonen mellom de to tungvekterne har vært spent etter at USA først innførte toll på solcellepaneler, og senere fulgte opp med tollsatser på stål og aluminium.

Amerikanerne varslet deretter straffetoll på kinesiske varer for ytterligere 100 milliarder dollar.

Kina svarte på stål- og aluminiumtollen med egne tollgrep på en rekke amerikanske varer, og utviklingen har ført til økt frykt for en global handelskrig.

Den offisielle begrunnelsen for de amerikanske tiltakene er at Kina står bak brudd på patentrettighetene til amerikanske selskaper som har etablert seg i landet. Trump er også opptatt av å redusere USAs handelsunderskudd.

Ekspertene uenige

Hvorvidt Trump har et poeng, har de siste dagene rast i E24s spalter etter at denne saken sto på trykk:

«Det er ganske oppsiktsvekkende at to økonomer i sentrale norske finansinstitusjoner uttrykker forståelse for ensidige handelstiltak som dette, tiltak som er med på å bryte ned de multilaterale spillereglene for frihandel som møysommelig er bygd opp over en 60 års periode», skrev samfunnsøkonom Steinar Juel i en kommentar tidligere denne uken.

DNBs Ole André Kjennerud, én av de to norske økonomene som omtales, slo tilbake.

« ... helt siden landet ble med i Verdens handelsorganisasjon i 2001 har (Kina) ført en svært konkurransevridende politikk. Viljen har vært liten til å tilpasse seg spilleregler i andre land», skriver Kjennerud.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå