Markedsføring til millioner

JSF og Gripen har ikke oversikt over hvor mye penger som går med til å kjempe om jagerflykontrakten i Norge.

Gripen har allerede brukt titalls millioner kroner på å prøve å sikre seg kontrakten med Norge, og flere millioner skal ut om nødvendig.

- For å være helt ærlig så aner jeg ikke hva dette har kostet så langt, men det er nok flere titalls millioner kroner. Vi er jo en del som jobber heltid med dette i Norge, og i Linköping (Gripens hovedkvarter i Sverige red. anm.) har det til tider jobbet opp mot 40 personer bare med denne kontrakten, sier Gripens kampanjeleder i Norge Hans Rosén til E24.

Pressesjef hos SAAB Ulrika Fager kan heller ikke si noe konkret om hvor mye penger engasjementet i Norge har kostet så langt.

- Det er det veldig vanskelig å si noe om, fordi det er så mange som er involvert periodevis. Det blir vanskelig å dele det opp, sier hun.

Merkes på bunnlinjen

SAAB har en tilsvarende prosess som den i Norge gående i Brasil, og Fager bekrefter at markedsføringen koster mye penger.

- Vår siste resultatfremleggelse viser det ja. Selve jobben med anbudet er nok noe av det som kostet mest tid og resursser, sier hun til E24.

I anbudet til Forsvarsdepartementet som ble levert inn den 28. april i år, måtte kandidatene svare på 1000 forskjellige spørsmål.

Heller ikke den amerikanske kandidaten har noen oversikt over kostnadene i forbindelse med JSF sitt kandidatur i Norge, men amerikanerne holder et mye lavere aktivitetsnivå enn svenskene, ihvertfall utad.

Gode hjelpere

- De driver ikke så intenst som det svenskene gjør og har ingen faste representanter i Norge, sier tidligere forsvarstopp Per Bøhtun i Nordic American til E24.

Bøhtun har en rådgivende rolle overfor Lockheed Martin som produserer JSF-flyet.

Begge kandidatene har også kjøpt seg hjelp i fra kommunikasjonsbyråer i Norge.

Amerikanske Burson Marsteller jobber for Gripen, mens svenske JKL har oppdrag fra amerikanerne.

Bildeserie:

Kommunikasjonsrådgiver Lars-Erik Mørk hos JKL sier at Lockheed Martin har et helt annet aktivitetsnivå enn Gripen i Norge.

- Vi er tre personer som jobber med dette, men det har jo ikke vært noen spesiell kampanje, sier han til E24.

Den mest fremtredende representanten for JSF-flyet har vært oberst Robert Simm ved den amerikanske ambassaden i Oslo, men han er ikke ansatt av Loockheed Martin.

- Han er forsvarsansatt. Tom Burbage er Lockheeds representant i Norge, men han reiser over hele verden, sier Bøhtun.

Siste luftkamp?

Tirsdag denne uken møttes representantene for svenske JAS Gripen og amerikanske F35-Ligthning II til en siste duell.

- Dette var nok den siste offentlige opptredenen i kampanjen sammen med JSF, sier Rosén.

Men det betyr ikke at han har holdt sitt siste innlegg om det svenske kampflyet av den grunn.

- Vi er fulladet og vil fortsette med for full styrke. Vi kom sent inn i konkurransen og har ikke vært med mer enn tre år. Jeg merker at vi har en del å ta igjen når det kommer til å få ut riktig informasjon om flyet, fortsetter han.

Les Øystein Sjølies kommentar:

Debatten i regi av Polyteknisk forening var ment i all hovedsak å skulle handle om tekniske og operative egenskaper, men Rosén lot ikke sjansen gå fra seg til å snakke om svenskenes maratonløp for å sikre norsk industri avtaler.

- Vi vil fortsette å jobbe med dette og det vil nok ta minst et år til. Mulighetene for industrielt samarbeid rundt om i Norge har overgått alle våre forventninger, sier han.

På signeringsferd

Representanter for SAAB reiser i øyeblikket rundt i Norge og ser etter interessante norske bedrifter.

Rosén bekrefter at flere prosjekter er allerede i gang og vil kunne få kontrakter selv om Gripen skulle tape konkurransen mot amerikanerne.

Les også:


Flere nyheter på E24.

På forsiden nå