Menn handler klær i nedgangstider

Økonomisk uro i USA har mange uventede konsekvenser. For eksempel handler menn mer klær - og kvinner mindre.

Tradisjonelt sett er mannfolk de første til å kutte ned på forbruk i økonomiske nedgangstider, men på klesmarkedet har uroen i USA fått uventede konsekvenser.

For mens salget av kvinneklær falt med 3,5 prosent fra mai 2007 til mai 2008, steg salget av herreklær med 0,8 prosent i den samme perioden.

Det skriver nyhetsbyrået AP som har hentet tallene fra markedsinstituttet NPD Group.

Stort marked

Gapet var enda tydeligere fra mars til mai da salget av herreklær økte med 2,3 prosent mens salget av kvinneklær falt med tre prosent.

En av grunnene til at menn plutselig handler mer klær, skal ifølge kleseksperter være at det har blitt mer avslappede kleskoder i arbeidslivet. Det fører til at menn nå endrer garderobene sine og fyller dem opp med "alt mulig khaki."

- Du kan glemme alle regler. Selv i tøffe økonomiske tider er dette en trend som du må henge deg på, hvis ikke ser du helt utdatert ut, sier analysesjef i NDP Group, Marshal Cohen.

Moteeksperten David Wolfe er enig.

- Plutselig ser ikke et par Cargo-bukser og en Polo-skjorte bra ut lenger, sier han.

- Ingen grunn til å handle

Kvinneklær-industrien, på den annen side, har "rotet seg opp i et hjørne", mener Wolfe.

- Ved å tilby for mange valgmuligheter og ved at alt kan kalles trendy, er det veldig enkelt for kvinner å ikke kjøpe noe i det hele tatt, mener han.

Det er likevel fortsatt kvinneklær det selges mest av. Kvinner handler for 65 prosent av det totale klesmarkedet på 155 milliarder dollar.

Vil vare ut 2009

Salget av voksenklær har falt med to prosent i USA det siste året og nedturen er ikke over ennå. Ifølge flere eksperter Bloomberg har snakket med kan den komme til å vare ut 2009.

Skadeskutt arbeids- og boligmarked, stigende inflasjon og lav forbruksvekst er noe av det som bekymrer analytikerne. Les mer her!

Mer om klær:

Gå til E24-forsiden

På forsiden nå