Møreforskning: Terra-flyplass vil gi 1,2 milliarder i gevinst

Fersk rapport sier at storflyplass på Helgeland er verdt pengene.


<p><b>FLYPLASS-DRØMMEN:</b> Slik skal etter planen den nye hovedflyplassen på Helgeland se ut.</p>

FLYPLASS-DRØMMEN: Slik skal etter planen den nye hovedflyplassen på Helgeland se ut.

Rana kommune og det lokale næringslivet vant en stor seier da regjeringen før påske la planene om en ny hovedflyplass i Helgeland inn i Nasjonal Transportplan.

Nå starter arbeidet med å stilne kritikere og for å sikre seg at planene blir realisert.

Til det har de skaffet seg ammunisjon. Ammunisjonen kommer i form av en rapport fra Møreforskning har, på oppdrag fra Nova Sea, Mo Industripark og Polarsirkelen Lufthavnutvikling, beregnet den samfunnsmessige lønnsomheten til flyplassen som er beregnet å koste 2,1 milliarder kroner.

Resultatet er at nåverdien av de fremtidige fordelene for passasjerene er på 3,6 milliarder kroner.

Gevinst

Det innebærer en samfunnsmessig gevinst ved prosjektet på 1,2 milliarder kroner.

Store penger, men ikke nok til å få professor Svein Bråthen i Møreforskning til å falle av stolen.

– Jeg reagerte ikke spesielt på det. Vi må huske at det ikke er gevinst for ett år, men over et langt tidsrom, sier Bråthen til E24.

På grunn av at det er få sammenlignbare prosjekter er det også vanskelig for Bråthen å si om den samfunnsmessige lønnsomheten er spesielt høy eller lav.

– Jeg har holdt litt på med analyser knyttet til blant annet Gardermoen. Når vi snakker om luftfart så blir ofte verdien av folks tid veldig viktig. Det skal mindre trafikk til for at luftfartsprosjekter skal bli lønnsomme, sier han.

Vekstimpuls for regionen

Rana-ordfører Geir Waage, som ble landskjent som en av ordførerne i de såkalte Terra-komunene som tapte stort på kompliserte finansprodukter i USA før finanskrisen, har i sin kamp for flyplassen argumentert med at den vil gi et løft for regionen.

I Møreforsknings analyser er det tatt høyde for det i trafikkprognosene.

– De samfunnsmessige effektene er i all hovedsak der, men de er ikke synliggjort, sier Bråthen.

Den store nøkkelen for prosjektets eventuelle suksess er direkteruter til Oslo. Med den nye hovedflyplassen vil de kunne betjenes med fly av størrelsen til Boeing 737.

Da sparer folk mye tid, og oppdrettsnæringen kan sende fersk laks med morgenflyet til Oslo. Der kan de bli lastet om til flyene som bringer den norske eksportsuksessen ut til verdensmarkedene.

Konkurranse gir lave priser

Det er lagt til grunn at et flyselskap vil drive en direkte rute til Oslo. Men det er hvis det blir konkurranse på strekningen at det blir fart i sakene, i form av økt trafikk og lavere priser.

«Ved konkurranse på Oslo-ruten mener Møreforskning det kan bli en ytterligere reduksjon av billettprisene på 28 prosent og en vekst til opp mot 400.000 passasjerer i 2025,» heter det i et notat Polarsirkelen Lufthavnutvikling har laget om rapporten.

Professoren fra Møreforskning vil imidlertid ikke ha noen mening om flyplassen bør bygges eller ikke, utover at den vil bli samfunnsmessig lønnsom.

– Jeg har ikke noen rolle med å mene noe om det, sier Bråthen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå