Narvik frykter ikke Northland-konkurs

Ordfører tror Narvik vil klare seg fint selv om Northland skulle gå konkurs.

<p><b>- MÅ UTVIDES:</b> Northland skal frakte fire tonn daglig innen 2014 på Ofotbanen. Her første prøvetog ute på det midlertidige malmlossingssporet på Narvik Havn</p>

- MÅ UTVIDES: Northland skal frakte fire tonn daglig innen 2014 på Ofotbanen. Her første prøvetog ute på det midlertidige malmlossingssporet på Narvik Havn

- Om Northland skulle gå konkurs vil nye eiere overta, og nye selskaper kommer, sier Narvik-ordfører Tore Nysæter (H) til E24.

Den siste tiden har gruveselskapet Northland Resources havnet i en finansiell krise. Selskapet trenger penger til både drift og videre investeringer for å få sin gruvevirksomhet i Sverige på skinner.

Denne uken ble det kjent at selskapets forsøk på å hente inn 375 millioner dollar  har falt i grus.

Northland skal frakte jernmalmen fra gruvene via Ofotbanen til Narvik for transport til utlandet.

Les også: Northland-långiver: - Vil ha pengene tilbake

Selskapet er i ferd med å bygge infrastruktur i Narvik, blant annet på Fagernes-terminalen, som etter planen skal kutte selskapets kostnader med 43 dollar per tonn fra andre halvdel av 2013. Dette anlegget skaper også arbeidsplasser i nordlandsbyen.

<p><b>IKKE BEKYMRET:</b> Narvik-ordfører Tore Nysæter.<br/></p>

IKKE BEKYMRET: Narvik-ordfører Tore Nysæter.

- Det er klart at det blir en stopp i prosjektet dersom konkurs blir resultatet. Det er vanskelig å spekulere i hva som skjer, men jeg tror at restene av selskapet eventuelt vil bli kjøpt og at det blir utskipning likevel, sier ordfører Tore Nysæter i Narvik.

Han sover godt om natten, til tross for den usikre situasjonen.

- Det er mange selskaper som banker på døren og peker på Narvik som det beste alternativet for å sende ut volum, sier Nysæter.

Les også: - Northland i samtaler med konsortium

Ordføreren forteller at virksomheten til Northland Resources genererer mellom 50 og 60 årsverk. Dette tallet kan man i tillegg doble hvis man regner med ringvirkningene Northland skaper, ifølge ordføreren.

- For korte stasjoner

Heldigvis for Narvik er det nemlig ikke bare Northland som benytter byen til uttransportering av jernmalm og andre råvarer. Narvik Havn er allerede den viktigste havnen for utskipning av jernmalm fra Northlands konkurrent LKAB. De har blant annet flere gruver i Kiruna.

LKAB ønsker å utvide sin kapasitet på Ofotbanen fra Sverige til Narvik fra 19 millioner tonn årlig til hele 40 millioner i løpet av 2015.

- Akilleshælen er Ofotbanen. Det begynner nå å bli pinlig å være norsk i møter med svensker og finner, sier ordføreren.

Les også: - Vekst i nord krever bedre infrastruktur

- Banen er i utgangspunktet fullt utnyttet i dag, forteller banesjef for Ofotbanen Thor Brækkan i Jernbaneverket til E24.

LKAB ønsker å kjøre flere av sine lange tog som strekker seg hele 750 meter. Ifølge banesjefen er dette i dag ikke mulig ettersom flere av stasjonene på norsk side rett og slett er for korte. Northland sine tog er av den korte typen.

Trenger dobbeltspor

Nå planlegges det å forlenge flere av stasjonene slik at man kan doble antall lange tog som trafikkerer banen hvert døgn, fra 12 til 24.

- Vi er i diskusjoner om hvordan man kan få til dette og hvor mye LKAB skal bidra, sier Brækkan i Jernbaneverket.

Brækkan forteller at det er mulig for å Northland å nå sitt mål om å øke transporten til fire tonn daglig innen utgangen av 2014.

Men han legger til at behovet på banen er mye større siden andre aktører enn Northland (via togselskapet Green Cargo) og LKAB gjerne vil slippe til på den viktige linjen.

- Prognosen for 2020 er 40 tog i hver retning per døgn (mot 22 i dag, journ. anm.). Hvis det behovet skal mettes må det blant annet mer dobbeltspor til, sier banesjefen.

Ofotbanen står i dag for transporten av hele 60 prosent av alle tonn med gods som hvert år sendes ut på det norske jernbanenettet.

Les også:

Peab: - Vi er i tett dialog med Northland

Auda, Northland

Småsparerne solgte seg ned i januar

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå