Nav-treghet rammer 10.000 hvert år

Navs datasystem gjør at det tar opptil ni uker å få bekreftelse på at du er medlem av folketrygden. Det skaper trøbbel for 10.000 nordmenn som vil reise utenlands hvert år.

Førsteamanuensis Espen Andersen ved BI skal reise til USA fra januar til juni neste år for et forskningsprosjekt ved Bentley College.

Bentley College opplyser at de trenger en bekreftelse fra Nav på at han er medlem av den norske folketrygden, og dermed har helseforsikring. Andersen regnet med at det burde være en smal sak. Det er det ikke.

9 uker saksbehandling

Alle som reiser utenlands for en lengre periode trenger en bekreftelse på at de er medlem i folketrygden som bevis for at de er helseforsikret gjennom norsk folketrygd. Søknaden kan ikke gjøres elektronisk.

"Saksbehandlingstid fra Nav: 9 - ni - uker!!!!!! Jeg må søke om å få være medlem mens jeg er borte, må søke om å få en attest, og søknadene må sendes inn på papir" skriver Andersen i sin blogg Tversover.

Nav bekrefter at det ikke er mulig å søke elektronisk, og at brukerne får svar om ni ukers saksbehandlingstid.

- Vel, ni uker er maks saksbehandlingstid, gjennomsnittet er fire uker, sier avdelingsdirektør for medlemsskap Nav utland, Martin Andresen til E24.

Han synes ikke ni uker er lang saksbehandlingstid.

- Mange søknader er enkle, men en god del av søknadene er mer kompliserte, hvor vi må vurdere om de har rett til medlemskap. I slike tilfeller kan fire til ni uker være en nødvendig behandlingstid, sier Andresen.

Rammer 10.000 hvert år

Espen Andersen er ikke alene om å vente på brev i posten fra Nav. 10.000 nordmenn trenger denne bekreftelsen hvert år.

- Alle som skal til USA eller andre land utenfor EØS for å studere eller arbeide over noe tid, trenger en slik bekreftelse. Vi mottar anslagsvis 10.000 søknader i året, sier avdelingsdirektøren.

Førsteamanuensis Espen Andersen mener Nav må forenkle regelverket og systemene for å redusere kostnadene og frustrasjon blant ansatte og brukere. Han utdyper at når det er mange søkere og mange av dem er enkle, må man finne en løsning slik at ikke alle de enkle søknadene går gjennom den kompliserte prosessen.

- Norge.no har datasystemer som bekrefter at jeg er i folketrygden og min ansettelse ved BI er bekreftet. For meg og 9.500 av de 10.000 burde det bare være å trykke print. Man risikerer at noen hundre får dekning av folketrygden som kanskje ikke skulle hatt det, men så da? Kostnaden ved millimeterrettferdighet er for stor, mener Andersen.

- Datasystemet for gammelt

Espen Andersen reagerer på at han ikke kan søke og få bekreftelse elektronisk.

Nav har forståelse for frustrasjonen, og en elektronisk behandling hadde gjort det enklere også for dem, ettersom antall medlemskapsaker har økt betraktelig de siste årene.

- Dette innebærer at slike oppgaver har blir mer arbeidskrevende, og det er vanskeligere å få behandlet dem innenfor saksbehandlingstider vi mener er tilfredsstillene. Vi har derfor begynt å se på muligheter for å utvikle elektroniske løsninger for å lette saksbehandlingen på området, sier Hilde Olsen, direktør for pensjon og ytelser i Nav.

Men hun kan ikke love at et slik løsning er på plass i nærmeste fremtid.

- Dette handler om hva som haster mest og må prioriteres først i oppgraderingen. For brukervennligheten hadde det helt klart vært en fordel med et system der vi også kunne tilby selvbetjening på nett. Ettersom vi er midt i Nav-reformen, med en rekke krevende og ressurskrevene omstillingsoppgaver, er det imidlertid vanskelig nå å si når vi kan ha en slik løsning på plass, sier Olsen til E24.

- Bare gjør det

Andersen aksepterer ikke at det er for dyrt å få på plass system for elektronisk søknad raskt.

- Er det verdt det for dem å bli kvitt de ni ukene med saksbehandlingstid? Ja. Det vil få ned kostnadene deres, og redusere frustrasjon blant medarbeidere og brukere. "Flere millioner" er ingenting i denne sammenheng, det er lønn og sosiale kostnader for fire personer, så det er en investering de vil få igjen på under ett år, påpeker Andersen.

Han foreslår å leie inn et konsulentfirma som bare "fikser det", slik at de menneskene som bruker tiden sin på dette i dag kan gjøre noe annet.

- Det minste må være å i alle fall få automatisert inn og utsendelse av søknadene. Det er så latterlig enkelt at jeg ikke aksepterer noen unnskyldning. Nå er det som om jeg skulle skrive en e-post, skrive den ut og sende den, for så at de skal skrive detaljene inn i sine systemer, sier en oppgitt Andersen til E24.

Les flere økonominyheter på E24.no

På forsiden nå