Noroil er favoritten

Geir Lysbakken er vinneren i E24 og Aftenpostens navne- og logokonkurranse.

Forslagsstillerne søkte seg tilbake til Statoils røtter når de skulle hjelpe StatoilHydro på finne nytt navn. Rundt en tredjedel av forslagene som E24 fikk inn i navnekonkurransen var Norol eller den litt mer internasjonale varianten Noroil.

Geir Lysbakken var en av dem som forslo Noroil, og kåres av E24s jury til vinneren i konkurransen. Lysbakken vinner dermed en ny Ninentendo Wii.

- Så hyggelig da, sier Lysbakken når E24 ringer ham og forteller at han er kåret til vinner av juryen.

Du kan selv være med å stemme frem "folkets favoritt". E24 har plukket ut 10 av forslagene som kom inn til konkurransen. E24 takker for alle forslag. Vinneren av folkets favoritt vil få et Nikon Coolpix-kamera, med 3x optisk zoom og stor LCD-skjerm.

Stem frem "folkets favoritt" her!

At navnedebatten engasjerer er det liten tvil om. I offentligheten har politikere kastet seg inn, og til konkurransen kom det inn langt over 100 forslag til nytt navn og logo. Inkluderes de som bare foreslo navn, ble det sendt inn rundt 300 forslag.

Se bildeserie av 60 av de beste forslagene her!

- Smart gjort

Lysbakken sier at han prøvde å ta med seg noe av det gamle inn i det nye navnet.

- Det er logisk tenkning etter en slik sammenslåing. Man må se hva man har fra før, og hva man kan ta med seg videre, sier Lysbakken og sier at han synes Statoils logo bør med videre. Som en "kompensasjon" kan man bruke Hydros blåfarge, mener konkurransevinneren.

Tankegangen får skryt av rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen.

- Det er smart gjort. Navnet gir en link tilbake til Statoil, og logoen er ærlig og ikke noe jåleri, sier rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen.

Blindheim satt i juryen sammen med merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting og E24s kommentator Elin Ørjasæter.

- Logoen er lettleselig og forståelig, sier Sinding.

- Det er viktig siden logoen skal på så mye rart - tankbiler, bensinstasjoner og plattformer for å nevne noe, sier Blindheim.

Men selv om Lysbakken vant med sitt forslag, mener han at selskapet burde gått tilbake til Statoil.

- Jeg mener diskusjonen burde gått på hvordan Statoil-navnet oppfattes. Hvis det hadde blitt oppfattet negativt, hadde jeg forstått at man ville ha et nytt navn. Det virker som navneskiftet skal gjennomføres bare for at noen skal få viljen sin, sier Lysbakken.

Kobling tilbake

Navneforslagene er ikke tilfeldig. Norol er på en måte forgjengeren til Statoil. Norol var opprinnelig varemerket til Norsk Olje as, som ble overtatt av Statoil 1987. Navnet ble faset ut i 1991, ifølge Wikipedia.

- Forslaget tar opp i seg et navn som viser til historien og gir positive assosiasjoner, sier Blindheim.

Ikke helt fornøyd

Men merkevareekspertene er ikke helt fornøyd. De synes ikke at noen av forslagene klarte å kombinere navn og logo på en optimal måte - og synes det først og fremst er logoen som sviktet.

- Det er lettere å komme med et godt navn enn å lage en god logo, sier Sinding.

Flere nyheter på E24.

På forsiden nå