– Oljefondet vil være en enorm maktfaktor

Likestillingskampanje inviterer til dugnad i bank- og finansnæringen, og ber Oljefondet trappe opp investeringene i likestilte bedrifter.


<p><b>GRÛNDER:</b> Marie Louise Sunde er leder og én av gründerne bak HunSpanderer, som jobber for å få Oljefondet til å investere i likestilte selskaper.</p>

GRÛNDER: Marie Louise Sunde er leder og én av gründerne bak HunSpanderer, som jobber for å få Oljefondet til å investere i likestilte selskaper.

– Vi ser på dette som en positiv oppmuntring til Oljefondet, at de velger bedrifter som er bedre på likestilling, sier leder av kampanjen HunSpanderer, Marie Louise Sunde til E24.

I forbindelse med at organisasjonen nå har inngått samarbeid med flere banker for å øke bevisstheten til og forbedre likestillingsarbeidet, går de også ut med appellen til Oljefondet.

– Eiere og forbrukere har en stor påvirkningskraft på bedriftene for å dem til å snu utviklingen til det bedre. Oljefondet vil i så måte være en enorm maktfaktor på dette feltet, hvis de bruker sin posisjon, slik vi har sett på andre felt som kull og miljø, sier Sunde.

Tirsdag morgen inviterer organisasjonen til frokostmøte i samarbeid med sparerådgivningstjenesten Kron, der blant andre konsernsjef Knut Brundtland i ABG Sundal Collier og leder i finanskomiteen, Henrik Asheim (H), deltar i paneldiskusjonen.

Kampanjens appell er langt ifra den eneste som har vært rettet mot Oljefondet og norske politikere. Mens noen initiativ ikke har rukket frem, ble det i 2015 flertall for å trekke Oljefondet ut av kull.

I april sikret KrF opposisjonen flertall da de stemte for å be regjeringen om å utrede en kasino-exit i Oljefondet.

Vil ikke ha egen «likestillingspott»

For å illustrere verdien av likestilling i kroner og øre har HunSpanderer brukt Solactive Equileaps indeks over 100 store internasjonale bedrifter som er ledende innen likestilling.

Ettersom denne indeksen har hatt en meravkastning på 1,3 prosent siden 2012 sammenlignet med gjennomsnittet av verdens største selskaper, mener Sunde og HunSpanderer-kampanjen at Oljefondet vil kunne få en betydelig meravkastning over tid ved å følge deres oppfordring.

Hun sier at de ikke etterlyser en egen «likestillingspott», men at Oljefondet vekter likestilling tyngre i sine investeringsvurderinger.

– Bedrifter som har bedre likestilling gjør det også bedre økonomisk, viser en rekke studier, blant annet fra Nordea i fjor. Det kan være flere grunner til det. Hvis man er flinkere til å se og fremme kvinnelige talenter, er man sannsynligvis gode til å se alle talenter, og ikke bare den klassiske «høye og mørke mannen i dress», sier Sunde.

Samarbeid med finansaktører

Blant finansinstitusjonene som HunSpanderer nå skal jobbe med, er Gjensidige, FSN Capital og DNB.

– Vi skal bistå med å lage materiell og arrangere eventer for å øke bevisstgjøringen og bidra til økonomisk likestilling. I tillegg skal vi lage materiell som disse skal bruke i sin kommunikasjon i sosiale medier, sier Sunde.

Sunde peker på World Economic Forums siste rapport om kjønnsgapet fra 2017. Der pekes det på at mens utdanningsgapet mellom menn og kvinner vil tettes innen 13 år med dagens tempo, vil det ta 217 år frem til det økonomiske gapet er tettet. Det er opp fra 170 år siden forrige rapport.

– Det er første gang i rapportens historie at dette tidsestimatet har økt og ikke sunket, sier Sunde.

I rapporten kommer de nordiske landene ikke helt overraskende godt ut, men det er også store forskjeller mellom land i de forskjellige regionene.

Lar kundene investere i «likestillings-aksjefond»

Den relativt nystartede sparerådgivningstjenesten Kron, som eies av Formuesforvaltning, er med som arrangør av frokostmøtet sammen med HunSpanderer.

I tillegg til å bidra til kampanjen, tilbyr nå Kron kundene sine å investere i bedrifter med god likestilling. Det skjer gjennom at Kron blant annet investerer i et børsnotert fond (en såkalt ETF) fra UBS i Sveits, som er basert på Solactive Equileaps indeks over 100 store internasjonale bedrifter som er ledende innen likestilling.

– Dette finnes ikke i Norge, og vi er nå først med å tilby våre kunder dette og tilgjengeliggjøre det for folk flest, sier Joar Hagatun, administrerende direktør i Kron til E24.

Han deltar også i paneldebatten på frokostmøtet tirsdag.

– Fondet følger en metodikk som tar hensyn til antall kvinner i styret og toppledelsen, lønnsgapet mellom kjønnene i bedriften og hvilken balanse og fleksibilitet det er mellom arbeid og fritid i bedriften. De største bedriftene i verden får deretter en score, og hvis man velger å investere pensjon- eller fondspengene sine i dette får man bedriftene som scorer best, fortsetter han.

Hagatun peker på at blant andre McKinsey og en rekke andre institusjoner har sett på effekten at likestilling i bedriftenes resultater, og at konklusjonene gjennomgående er at bedrifter med bedre likestilling leverer bedre resultater.

– Siden 2012 har selskapene som topper Equileap-indeksen gitt 1,3 prosent bedre årlig avkastning enn resten. Det kan høres lavt ut, men i finansverdenen er det mye, sier Hagatun.

Han roser Oljefondet for at de over tid har fjernet selskaper med virksomhet innen kull, tobakk og enkelte våpenkategorier, og oppmuntrer dem nå til å ta for seg likestillingsaspektet også.

PS! Isabelle Ringnes, som er blant initiativtagerne i HunSpanderer-kampanjen, er også styremedlem i Kron. Kron er eid av Formuesforvaltning, der Sundes familie er største aksjonær.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå